Home Eropuit in NederlandCultuur & Musea Rondje Marken: wandeling langs mooie huisjes en de vuurtoren

Rondje Marken: wandeling langs mooie huisjes en de vuurtoren

by Annemarie
rondje Marken

Toen we even niet naar het buitenland konden gaan, bezocht ik regelmatig plekken in eigen land die ik altijd al wilde zien maar waar het nooit van kwam. Schiereiland Marken was zo’n plek. Ik zag geregeld foto’s voorbijkomen van de typisch Nederlandse huisjes in het dorp en natuurlijk van de markante vuurtoren, het Paard van Marken. In het voorjaar van 2021 kwam het er dan eindelijk van: ik ging samen met vriendin S. een rondje Marken lopen!

Marken in de Noord-Hollandse gemeente Waterland was vroeger een eiland, maar is sinds 1957 met een dijk verbonden met het vasteland. Ten westen van het eiland en de Bukdijk ligt de Gouwzee en aan de andere kant ligt het Markermeer. Ooit was het een vissersdorp, maar door de aanleg van de Afsluitdijk kwam daar een eind aan. Nu is Marken vooral een populaire toeristische bestemming. Wat je hier ziet is namelijk typisch Nederland: groen geverfde houten huizen, een haventje met zeilboten, een vuurtoren en dat alles in een vlak polderlandschap omgeven door dijken.

Toeristisch Marken

Marken is opgedeeld in buurtschappen, zoals de in elkaar overlopende Havenbuurt en Kerkbuurt, en ‘losse’ buurten zoals de Grotewerf, Wittewerf en Rozewerf. Omdat Marken vaak overstroomde, werden de werven gebouwd op hoger liggende terpen en stonden de huizen op palen. Later werd de onderkant van deze huizen dichtgemaakt om meer woonruimte te creëren. In al deze buurten zie je traditionele groene houten huizen en smalle steegjes, behalve in de Minnebuurt. Dit is de enige nieuwbouwwijk op het schiereiland en valt nogal uit de toon…

rondje Marken

Met de boot of met de auto naar Marken

Je kan met de boot in een halfuurtje vanuit Volendam naar Marken reizen, of met de auto over de dijk. Vanwege tijdgebrek (we waren een beetje laat vertrokken) kozen wij voor de auto, want dan hoef je geen rekening te houden met wachttijden. Op weg naar Marken reden we door pittoreske plaatsjes. Zo pittoresk zelfs dat we moesten stoppen voor twee overstekende eenden die voor onze auto gingen staan. Ik moest de auto uit om ze weg te jagen, maar ze namen de tijd. Al snel hadden we (nou ja, de eenden eigenlijk) een kleine file veroorzaakt in het dorp. 😊 Zodra je de dijk over bent en Marken binnenrijdt, kun je de auto parkeren op een parkeerplaats (betaald). Verder mag je ook niet, dat is alleen voorbehouden aan vergunninghouders.

Wandelroute Rondje Marken

Nadat we de auto hadden geparkeerd wandelden we door buurtschap De Kets richting de haven. Vanaf daar begonnen we aan ons Rondje Marken, over de dijk (of eigenlijk ‘dijkje’) die rondom het hele schiereiland loopt. Het rondje rondom het schiereiland is ongeveer 9 kilometer in totaal. Als je de Bukdijk meepakt kom je uit op zo’n 13 kilometer. We liepen het rondje rechtsom, vanuit de haven rechtsaf de dijk op. Het was een prachtige lentedag, met zon en een blauwe lucht. Maar ook met een hele frisse wind. We waren blij dat we onze winterjassen aan hadden, want er is geen beschutting als je op de dijk loopt. We kwam aan bij de Bukdijk, ook wel de Marker Landtong genoemd.

De Bukdijk, met in de verte Volendam.

Vogels spotten op Marken

De Bukdijk is een natuurgebied waar je veel vogelsoorten kunt spotten. De landtong was nu afgesloten met een hek, waarschijnlijk vanwege het broedseizoen. Het uiteinde van deze 1,7 kilometer lange landtong ligt maar iets meer dan een kilometer van Volendam af. De bedoeling was ooit om de Markerwaard in te polderen, maar de dijk werd nooit afgemaakt. En nu ligt er dus een dijk die nergens heen gaat… In de weilanden zagen we heel veel vogels. Grote groepen ganzen, die af en toe opvlogen en een rondje maakten, om vervolgens weer met de hele groep een stukje verderop te landen. Maar ook andere weidevogels, waarvan sommige met kleintjes. Vogels die je hier kunt zien zijn grutto’s, kieviten en tureluurs.

Boven: een kievit en haar 2 kuikens (zoekplaatje). Onder: 2 grutto’s.

Ik heb ook wat vogels gefotografeerd, maar ik ben geen vogelkenner. Dus wat ik nou precies gefotografeerd had… tja, vogels. Aan vriendin S. had ik op dat vlak ook weinig, haha. Maar ik heb even gegoogeld en zag dat ik twee grutto’s en een kievit met twee kuikens op de foto heb staan. Top.

Vuurtoren

Het Paard van Marken

Van een afstand zie je vuurtoren het Paard van Marken al liggen, op de punt van een kleine landtong. Oorspronkelijk stond op de oostelijke punt van Marken een vierkante vuurtoren met olielampen. De huidige vuurtoren werd in 1839 gebouwd, met later daaraan vast een woonhuis en opslagplaats. In de winter komt er soms kruiend ijs dichtbij de vuurtoren. In 1971 is de toren zelfs een paar centimeter opgeschoven door het ijs.

rondje Marken

Het huis bij de vuurtoren wordt bewoond, en daarom kun je de vuurtoren niet bezoeken. Het stuk voor de vuurtoren is afgesloten met een hek, want dit is privéterrein. De hond van de bewoners liep vlakbij het hek en droeg – I kid you not – een duikbril. 😀 Die moest natuurlijk op de foto.

Bij het stukje land voor de vuurtoren is een mooi strandje, dat vanwege de kleur van het zand en het water bijna tropisch aandeed. Bij de vuurtoren zie je de skyline van Almere, aan de overkant van het Markermeer.

De Rozewerf

Na een korte pauze in de zon op het strandje liepen we verder over de dijk, richting de Rozewerf. In het water staan ijsbrekers, die dit buurtschap in de winter beschermen tegen kruiend ijs.

rondje Marken

De Rozewerf, met in het water ijsbrekers

IJsbrekers voor de Rozewerf

We wandelden door de paar straatjes van dit buurtje, met mooie houten huisjes die dicht op elkaar staan. Om het plaatje af te maken kwamen we ook nog een oud mannetje tegen op klompen. Precies zoals het hoort daar.

Rondje Marken

Doorkijkje

Vanaf de Rozewerf kun je binnendoor doorsteken naar het centrum en de haven van Marken. Maar wij maakten ons Rondje Marken af over de dijk. Op dit stukje is wat minder te zien, vooral veel water, slootjes en grasland. En we staken de dijk over waarover we eerder die dag vanaf het vasteland naar Marken waren gereden. Op het laatste stuk van de wandeling heb je mooi uitzicht op het dorp en de haven.

De haven van Marken

In de haven was het best druk voor ‘coronatijd’, waarschijnlijk mede door het mooie weer. Sommige winkels waren open, en bij cafés en eetkraampjes konden we van alles halen. We haalden een warme chocolademelk bij café De Taanketel en gingen ergens op de rand van de kade zitten, nog even genieten van de zon. Daarna liepen we naar de monding van de haven, waar ‘The Wave’ staat, een Monument voor de Watersnoodramp in 1916. Bij deze ramp kwamen 16 inwoners van Marken om, en werden er veel dakloos.

haven van Marken

The Wave

De Kerkbuurt

Vanaf de haven wandelden we richting het oude centrum van Marken: de Kerkbuurt. Hier staat de Grote Kerk, en je vindt er ook het Marker Museum (gesloten toen wij er waren). Dit kleine museum laat het leven op Marken door de eeuwen heen zien. Het is gevestigd in zes met elkaar verbonden historische huizen. We dwaalden door de straatjes en steegjes van de Kerkbuurt, tussen de houten huizen door.

rondje Marken

De houten ophaalbruggen in Marken zijn vernoemd zijn naar Nederlandse koninginnen. Als je van de parkeerplaats richting de haven loopt, ga je over de Beatrixbrug. Een stukje verderop liggen de Julianabrug en de Wilhelminabrug. En in de Kerkbuurt, vlakbij de Grote Kerk, ligt de vrij nieuwe Maximabrug.

De Maximabrug met daarachter de Grote Kerk

Ons rondje Marken zat erop. Met het rondje over de dijk en daarna ronddwalen door de straatjes en de haven kwamen we uit op 13 kilometer in totaal. Een hele leuke wandeling!

Rondje Marken praktisch

– Als je met de auto naar Marken komt, kun je vlak voor het dorp parkeren op de parkeerplaats bij supermarkt Deen. Dit is betaald parkeren. Verder dan dit mag je ook niet met de auto; voor de rest van het eiland heb je een vergunning nodig.
– Parkeertarief Marken 2024: € 3,35 per uur of € 10,50 voor de hele dag*. Het is niet toegestaan om langs de weg te parkeren.
– Als je er een heel uitje van wilt maken, kun je ook met de boot vanuit Volendam naar Marken gaan. Deze Volendam Marken Express vaart iedere 30-45 minuten en de overtocht duurt een halfuur. Een retourtje kost € 17,- voor een volwassene*. De actuele dienstregeling vind je op de website van de veerdienst.
– Openbaar toilet: als je vanuit het dorp de haven inloopt, vind je rechts aan de Havenbuurt een toilet. Om de deur van het toilet te kunnen openen heb je een muntje van 50 cent nodig.
– Vanaf de haven van Marken is het ongeveer 30 minuten lopen naar het Paard van Marken.

* Prijzen kunnen wijzigen; voor het laatst gecheckt in februari 2024.

Ik bezocht nog meer typisch Nederlandse plekken en schreef daar deze blogs over: