Home Eropuit in NederlandCultuur & Musea Mijn favoriete provincies voor een vakantie in Nederland

Mijn favoriete provincies voor een vakantie in Nederland

by Annemarie
favoriete provincies voor een vakantie in Nederland

Wie mijn blog een beetje volgt, weet dat ik graag op reis ga en dan het liefst naar het buitenland. Maar we gaan ook regelmatig dagjes of weekendjes weg in eigen land. En dat is vaak mooier dan verwacht. Het is dus eigenlijk helemaal niet zo erg dat we het nu noodgedwongen even dichter bij huis moeten zoeken! Want Nederland heeft meer te bieden dan je denkt. Dit zijn mijn favoriete provincies voor een vakantie of weekendje weg in Nederland.

Gelderland: wandelen en fietsen in de natuur

Gelderland staat bij ons met stip op één als het gaat om vakanties in Nederland. Vanwege de mooie natuurgebieden van de Veluwe natuurlijk. We vinden het heerlijk om deze regio te verkennen vanuit een huisje in de bossen. Midden in de natuur, met de hele dag het geluid van vogels om je heen, en eekhoorns die rondom je huisje van tak naar tak springen. We zijn al een paar keer gaan fietsen in Nationaal Park De Hoge Veluwe, op de gratis witte fietsen die daar staan. Als je geluk hebt (hebben wij meestal niet…) spot je ook nog wat wild onderweg. En we hebben in maart gewandeld bij de Posbank in Nationaal Park Veluwezoom, ook al zo mooi!

wandelen bij de Posbank

Nationaal Park De Hoge Veluwe

Jachthuis St. Hubertus in Natioaal Park De Hoge Veluwe

En dan zijn er nog verschillende dierentuinen in Gelderland, waarvan Burgers’ Zoo en de Apenheul het bekendst zijn. We deden een paar jaar geleden ook een tour door Paleis het Loo. Erg leuk om te zien hoe onze Koninklijke familie daar woonde. En we bezochten Pretpark Julianatoren, dat vooral leuk is met kleinere kinderen. Nog niet bezocht, maar dat zouden mijn kinderen wel graag willen: Klimbos Veluwe in Apeldoorn.

>> Kijk hier voor leuke hotels en vakantiehuisjes op de Veluwe. <<

Noord-Holland: strand, natuur en musea

Wijk aan Zee

Pootjebaden bij de ondergaande zon in Wijk aan Zee

Mijn eigen provincie Noord-Holland mag natuurlijk niet ontbreken in deze lijst! Ik ben opgegroeid op een paar kilometer van de kust en ging vroeger al in elk jaargetijde naar Wijk aan Zee. Om te zonnen, te spelen of om te wandelen en uit te waaien. Dat doen we nu ook weer, met onze kinderen. We hebben zelfs zes jaar een strandhuisje in Wijk aan Zee gehad. Wat hebben we genoten van het buiten zijn en de zonsondergangen! En er zijn meer leuke badplaatsen aan de kust van Noord-Holland, zoals Castricum aan Zee, Egmond, Bergen, Bloemendaal en het drukkere Zandvoort. We wandelen regelmatig in het Noordhollands Duinreservaat, in de duinen en bossen bij Heemskerk of Castricum. En Nationaal Park Zuid-Kennemerland bij Overveen is ook prachtig.

Scheepvaartmuseum met kinderen

Maar er is meer dan alleen natuur in Noord-Holland! In Amsterdam, de stad waar we acht jaar gewoond hebben (en de stad die ik soms nog steeds heel erg mis), gingen we onder meer naar het Scheepvaartmuseum en twee keer naar het Amsterdam Light Festival dat altijd aan het eind van het jaar gehouden wordt. Nog steeds niet aan toegekomen: het NEMO Science Museum. In Enkhuizen maakten we in het Zuiderzeemuseum kennis met de geschiedenis van het Zuiderzeegebied. Er is niet alleen veel te zien, maar ook veel te doen! Heb je jongere kinderen, lees dan eens de blog van Wandernan over Sprookjeswonderland in Enkhuizen.

favoriete provincies voor een vakantie in Nederland

Ook een aanrader is het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn, waar je ongetwijfeld heel veel dingen zal herkennen uit je jeugd. Is het niet uit je ouderlijk huis, dan wel uit het huis van je opa of oma. Een van onze favoriete uitstapjes in Noord-Holland is Dierenpark Hoenderdaell, dat net iets anders is dan andere dierentuinen. Zo worden daar bij Stichting Leeuw grote katachtigen opgevangen, zoals oud-circusdieren. Sommige van deze dieren worden uiteindelijk weer vrijgelaten in het ‘semi-wild’ in Afrika.

>> Kijk hier voor leuke hotels en vakantiehuisjes in Noord-Holland. <<

Drenthe: natuur en hunebedden

favoriete provincies voor een vakantie in Nederland
Na de Veluwe is Drenthe een van onze favoriete provincies voor een vakantie in Nederland. Vroeger ging ik er al vaak kamperen met mijn ouders en zusje, ook omdat we er familie hadden wonen. We zijn een paar keer naar het Shakespeare Theater in Diever geweest, op een open plek in het bos. Magisch! (Als het droog is, anders is het vooral koud en nat).

doen in Ruinen en omgeving

Onze all-season lodge op Landclub Ruinen

Fietsen in Nationaal Park Dwingelderveld

Anderhalf jaar geleden gingen we in november winterkamperen in Ruinen, in een all-season tent. We hadden mazzel met het weer, en verkenden Nationaal Park Dwingelderveld per fiets inclusief een bezoek aan de schaapskudde van Ruinen. En we bezochten de hunebedden in de buurt van Havelte. Eind mei van dit jaar waren we een lang weekend in Echten. Het was heerlijk weer en we trokken er lekker op uit. Ik schreef een blog over de mooiste plekken om te wandelen bij Echten en Ruinen.

Een van de bekendste attracties in Drenthe is Wildlands Zoo in Emmen. Wij waren er een paar jaar geleden, maar intussen is het park grondig vernieuwd en wordt het eigenlijk tijd voor een nieuw bezoekje.

>> Kijk hier voor leuke hotels en vakantiehuisjes in Drenthe. <<

Zuid-Holland: strand en educatieve musea

Foto via Pixabay

Vroeger kwam ik vaker in Zuid-Holland. Ik heb er drie jaar gewoond en ging in die tijd vaak naar Scheveningen en Leiden. Scheveningen is nog steeds leuk, vanwege het strand, de levendige boulevard en de pier. Op de pier is tegenwoordig weer van alles te beleven. Er staat een 50 meter hoog reuzenrad met uitzicht over de zee, Scheveningen en Den Haag. En wist je dat je er ook kan ziplinen en bungeejumpen vanaf een hoogte van 60 meter? (Mij niet gezien, maar voor de liefhebber…).

In het Archeon, Alphen aan den Rijn

Spelen met letters in het Archeon

In de afgelopen voorjaarsvakantie gingen we naar Corpus in Oegstgeest, voor een leerzaam kijkje in het menselijk lichaam. Eerder bezochten we al eens Diergaarde Blijdorp, gingen we terug in de tijd in het Archeon, en zagen we vogels en ringstaartmaki’s in Vogelpark Avifauna. Ook in Rotterdam is veel te doen. Collega-blogger Michal woont in Rotterdam en schreef een blog over leuke activiteiten met kinderen in Rotterdam.

>> Kijk hier voor leuke hotels en vakantiehuisjes in Zuid-Holland. <<

Mocht je plannen hebben voor een vakantie in Limburg, kijk dan eens naar de blogs over Limburg van Gaby, van Born to Travel.

Wat is jouw favoriete provincie voor een vakantie in Nederland?

Dit artikel bevat affiliate links.

Ook leuk om te lezen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.