Home Europa Een actieve wintervakantie in Zweden met kinderen

Een actieve wintervakantie in Zweden met kinderen

by Annemarie

Voor de kerstvakantie was ik op zoek naar een zonvakantie voor een weekje weg, toen mijn oog op een totaal andere vakantie viel: Zweden… in de winter. Een vakantie op een klein, eenvoudig parkje met elke dag een andere winterse activiteit op het programma. Geen zonvakantie dus, maar het zag er zo gaaf uit dat we geen moment twijfelden. Dit wilden we doen! Hieronder een verslag van deze afwisselende wintervakantie in Zweden. Ik heb veel te vertellen, dus dit kon wel eens een lange blog worden…

Vanuit Nederland reden we naar Kiel in Noord-Duitsland, voor een nachtelijke overtocht met Stena Line naar Göteborg. We zijn al eerder met de boot naar Engeland geweest, en wij vinden het een heel relaxte manier van reizen, zeker ook met kinderen. Na het inschepen meldden we ons bij het restaurant aan boord voor het kerstbuffet. We deden na het eten wat spelletjes en al vrij vroeg gingen we naar onze 4-persoonshut om op onze stapelbedjes nog even lekker te lezen voor het slapengaan. De volgende ochtend werden we al vroeg gewekt voor het ontbijtbuffet en om kwart over 9 reden we vanaf de boot Göteborg in.

overtocht vanuit Kiel

Tyngsjö

We hadden nog wat uurtjes rijden voor de boeg, want onze bestemming was het vakantieparkje Tyngsjö Vildmark in Dalarna, ten noorden van Karlstad. In de omgeving van Göteborg was geen sneeuw te bekennen. Het was dan ook 8 graden boven nul. Eh… dat was niet helemaal de bedoeling! Gelukkig werd het steeds kouder naarmate we noordelijker kwamen, en na een paar uur rijden zagen we de eerste sneeuw. De laatste kilometers naar Tyngsjö reden we door een prachtig besneeuwd landschap.

wintervakantie in Zweden met kinderen

In de middag arriveerden we bij Tyngsjö Vildmark en konden we onze intrek nemen in een van de knusse houten huisjes (stuga’s). Ons huisje had twee slaapkamers, waarvan een met stapelbed. Altijd een groot succes bij onze kinderen. Er was geen televisie in het huisje, maar die hebben we echt geen moment gemist. We haalden hout voor de houtkachel, zodat we het lekker warm konden stoken in huis. Gezellig!

wintervakantie in Zweden

Onze stuga

Midden in de nacht naar de kerk

Voor onze eerste overnachting in het huisje zetten we de wekker op half 4 ’s nachts. Pfffff, en dat terwijl we vakantie hadden! Maar we wilden mee naar de speciale nachtkerstdienst in het kerkje van Tyngsjö. We zijn niet gelovig, maar het leek ons bijzonder om mee te maken. Om 4 uur meldden we ons warm aangekleed en nog half slapend bij René, de Nederlandse eigenaar van Tyngsjö Vildmark. We kregen brandende fakkels aangereikt en wandelden door de sneeuw achter hem aan naar het kerkje. Die wandeling ging voor het grootste deel over het dichtgevroren meer naast het park.

De kerstdienst was in een sfeervol houten kerkje, met veel Zweedse preken (onze zoon Thijs verontwaardigd: “Waarom luisteren we hiernaar, het is Zweeds!”) en een goede zangeres. Maar door het tijdstip en de aangename temperatuur binnen werd het steeds lastiger om onze ogen op te houden. Gaap. Na afloop van de dienst wandelden we over de besneeuwde weg terug naar onze huisjes, waar we snel weer ons bed in doken voor nog een paar uur slaap.

Schaatsen en de kerstman

Na het kerstontbijt gingen we schaatsen op het meer. Met een sneeuwschuiver was er een mooi schaatsbaantje vrijgemaakt. Later die middag, toen het alweer donker was (vanaf ca. 16:00 uur), hadden we bij een kampvuurtje op het park hoog bezoek van de kerstman himself. Hij deelde cadeautjes uit aan de kinderen (zelf meegenomen door de ouders vanuit Nederland) en maakte wat dubieuze grapjes waar vooral door de ouders om gelachen werd. Volgens onze zoon was het niet de echte kerstman, omdat deze een beetje te raar was. 😉

Sneeuwschoenwandeling

Op tweede kerstdag konden we lekker uitslapen. Schaatsen kon helaas niet meer, omdat het aan het dooien was en het ijs te zacht was geworden. ’s Middags deden we onder leiding van René een wandeling op sneeuwschoenen.

sneeuwschoenwandelen

Na een korte uitleg wandelden we een paar kilometer door het bos en over een (ander) bevroren meer. Door het zachte ijs was het wandelen over het meer op veel stukken een zompige bedoening… klots, klots. Onderweg sneeuwde het en later ging het zelfs even onweren met ijsregen. Geen ideale omstandigheden dus. Op de terugweg begon het al een beetje te schemeren en de vermoeidheid begon toe te slaan. Het is namelijk best zwaar om op sneeuwschoenen over zachte sneeuw heuvelop te lopen. En je krijgt het er ook heel warm van, kan ik je vertellen. Van tevoren waren we een beetje bang dat het voor Thijs (8) te lang zou duren, maar hij hield het prima vol en liep soms bijna huppelend door het bos. Wat nog best knap is op sneeuwschoenen.

winter

Bevroren waterval

wintervakantie in Zweden met kinderen

Even genieten van de omgeving tijdens de wandeling

Sledetocht met husky’s

Een dag later stond de activiteit op het programma waar ik zelf het meest naar had uitgekeken: een sledetocht met husky’s. We moesten een klein stukje rijden naar Qeenook Sleddogs in Nybofjäll. Daar werden we opgewacht door eigenaar Lars, die ons meenam de kennel in en ons voorstelde aan de honden. Nadat alle honden waren aangespannen, konden wij plaatsnemen op de slee. Zodra het hek open was, begonnen de honden te lopen. Lars stond achterop de slee om te sturen, remmen en aanwijzingen te roepen naar de honden. Ik vond het echt heel gaaf om dit een keer mee te maken: een tocht op een slee voortgetrokken door 13 enthousiaste husky’s door een prachtig sneeuwlandschap. Er zijn dagen dat ik het niet meemaak. Zie ook mijn uitgebreidere verslag met meer foto’s en zelfs een filmpje!

Wij op de slee

IJsvissen

En toen gingen we ijsvissen. Vissen, ik heb er niet veel mee. Met de sport dus. Een beetje naar een hengel staren totdat er misschien een visje toehapt…en dat vind ik dan ook nog zielig voor het visje. Maar goed, je moet alles een keer proberen, nietwaar? Nederlander Giel begeleidde het ijsvissen en liet ons zien hoe we een gat in het ijs moesten boren. Daarna deed hij voor hoe je (levende) maden aan het haakje van de hengel moest prikken. Getver. Gelukkig was Giel niet te beroerd om dit onsmakelijke klusje voor ons te doen. De vissen wilden die dag niet erg bijten, maar mijn man had wel een keer beet. Hij was zo blij als een kind met het minuscule baarsje dat hij had gevangen. De vis werd – met een pijnlijk lipje, dat wel – weer netjes losgelaten in het water.

Langlaufen

Op onze laatste dag stond er langlaufen op het programma. Na een korte instructie volgden we René op onze langlaufski’s door het bos. We hadden nog nooit eerder gelanglauft, dus vooral in het begin was het even zoeken naar de juiste beweging. Dat viel nog niet mee! Onze zoon lag de eerste meters vaker in de sneeuw dan dat hij vooruitkwam. Gelukkig is hij een doorzetter en hadden we een geduldig groepje, want we moesten best vaak wachten tot hij weer overeind stond met zijn ski’s in de juiste richting. Gelukkig ging het steeds beter en dat gold voor iedereen in ons groepje.

Veel te snel was onze week in Zweden voorbij. De volgende ochtend pakten we onze spullen in en reden we naar Oslo, voor onze overtocht met de boot, terug naar huis.

Waarom een wintervakantie in Zweden met kinderen zo leuk is

Anders dan bij een ‘echte’ wintersportvakantie, waarbij de kinderen vaak in een apart skiklasje zitten, deden we alle activiteiten met elkaar. Wel zo gezellig als je samen op vakantie gaat. Daarbij was de vakantie ook nog eens heel afwisselend, omdat we elke dag een andere activiteit hadden. Een hele leuke manier om dingen die we nog niet eerder hadden gedaan eens uit te proberen.

De huskytocht zou ik zo weer over willen doen, en datzelfde geldt voor de wandeling op sneeuwschoenen en het langlaufen. Het ijsvissen vond ik leuk om een keer gedaan te hebben, maar dat was het dan ook. Alle activiteiten duurden een paar uur (een ochtend of een middag), waardoor we ook nog genoeg tijd over hadden voor wandelen, sleeën, schaatsen, een sneeuwpop maken en eindeloos veel spelletjes doen.

Sneeuwpop in Zweden

Tijdelijke gezinsuitbreiding: meet SneeuwBob!

We hebben alle vier van genoten van deze wintervakantie in Zweden, niet alleen van alle activiteiten, maar ook van de mooie omgeving en het knusse huisje. Het zou me niets verbazen als we dit nog een keer gaan doen. Kortom: een aanrader! Maar… als je dit met kinderen wilt doen, moeten ze niet te jong zijn. Onze zoon was net acht geworden in december en deed met alle activiteiten leuk mee, maar hij had het – zoals je hierboven hebt kunnen lezen – niet altijd makkelijk. Onze dochter van 12 is heel sportief en vond vooral het langlaufen en de sneeuwschoenwandeling erg leuk.

Liever ‘echt’ wintersporten in Zweden? Lees dan deze blog over wintersport in Idre Fjäll, waar je kunt skiën en snowboarden.

Overtochten met de ferry naar Zweden

Wil je ook met de boot naar Zweden? Wij gingen heen met de ferry van Stena Line van Kiel naar Göteborg. Terug reisden we met een ferry van Oslo naar Frederikshavn in Denemarken. Vanaf onze bestemming in Midden-Zweden was dat eigenlijk net zo makkelijk. Wij boekten onze wintervakantie in Zweden als pakketreis via Buro Scanbrit, maar je kan net zo makkelijk zelf de overtocht en een huisje in Tyngsjö boeken. Ook reisorganisatie Voigt Travel biedt wintervakanties naar Zweden aan.

Lees ook mijn andere blogs over Zweden:
10x winters Zweden in foto’s!
Roadtrip door Zweeds Lapland in de zomer

Wat denk je, is het ook wat voor jou, zo’n wintervakantie in Zweden?

Dit artikel bevat affiliate links.

Ook leuk om te lezen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.