Home EuropaTsjechiëPraag Met de nachttrein naar Praag vanuit Amsterdam

Met de nachttrein naar Praag vanuit Amsterdam

by Annemarie
nachttrein naar Praag

Sinds kort kun je met een nachttrein reizen naar steden als Dresden en Praag. Je vertrekt ’s avonds vanaf een station in Nederland en de volgende ochtend kom je aan op je bestemming. Zonder overstap en helemaal uitgerust als het goed is, want ’s nachts heb je gewoon geslapen in een bed. Ik probeerde het uit en reisde met de nachttrein van GreenCityTrip naar Praag. Ik vind het een hele relaxte en comfortabele manier van reizen, en ook mooi meegenomen: het is nog milieuvriendelijk ook!

Op een woensdagavond in juni arriveerden vriendin S. en ik – veel te vroeg – op Amsterdam Centraal. We hadden een ‘Luxury’-coupé in treinstel 1 van de slaaptrein. Natuurlijk stonden wij precies aan de verkeerde kant van het perron, dus toen de trein vlak voor 21:00 uur aankwam bleek dat we een heel eind terug moesten lopen naar het eerste treinstel. Daar stond de steward al te wachten. We stapten in met onze bagage en installeerden ons in onze privécoupé.

nachttrein naar Praag

Op Amsterdam Centraal

GreenCityTrip nachttrein

Ik ga mee!

Over de trein

De nachttrein bestond uit 14 treinstellen met plek voor in totaal 640 passagiers. De verbinding met de nachttrein tussen Amsterdam en Praag is nieuw, maar de trein was dat zeker niet. Geen strak en modern interieur dus, maar juist een beetje gedateerd. Dat heeft ook wel wat, toch?

nachttrein naar Praag GreenCityTrip

Onze coupé, met rechts de deurtjes waarachter de wastafel zit.

Verschillende klassen coupés

Als je goedkoop wilt reizen kun je kiezen voor een gedeelde Economy 5-persoonscoupé of een Premium 4-persoonscoupé. Deze coupés zijn ook ideaal als je met je gezin reist, of met een groep vrienden. Maar wij vonden het erg prettig om onze coupé niet met vreemden te delen. We hadden drie stoelen in onze Luxury-coupé, een tafeltje, een stopcontact, airco en een eigen wastafel. Er lagen twee leuke welkomstpakketjes klaar met onder meer shampoo, deo en bodylotion in reisformaat. Ook heel fijn van de Luxury-klasse is de gratis koffie- en theeservice. We konden tijdens de reis dus onbeperkt koffie of thee bestellen. In elk treinstel zijn twee toiletten… die de volgende ochtend niet meer zo heel fris roken.

Over de treinreis

Kort nadat we waren vertrokken vanuit Amsterdam kwam de steward bij iedereen langs om wat praktische zaken over de trein uit te leggen. Na Amsterdam Centraal stopte de trein ook op Utrecht Centraal, waar nog meer mensen instapten. Verder hadden we in Nederland alleen nog een ’technische stop’ bij Deventer, waar een andere locomotief voor de trein werd gezet. De treindeuren bleven gesloten, er kan tijdens zo’n stop niemand naar buiten. Het eerste stukje van de treinreis was het nog licht en konden we nog een beetje naar buiten kijken. We hadden er een gezellig glaasje wijn bij en wat snacks, en in het gangpad van het treinstel hadden we ook al even gesproken met een buurman.

nachttrein naar Praag

De avond was eigenlijk zo om en het werd bedtijd. Na een seintje van ons kwam de steward de bedden voor ons naar beneden klappen. Bij de Luxury-klasse is beddengoed inbegrepen, ook heel prettig. De kwaliteit van de bedden is prima, maar het is wel even wennen om te slapen terwijl je een beetje heen en weer wordt geschud. En dan de geluiden van de trein er nog bij. Blijkbaar waren we moe, want we hebben best oké geslapen. We zijn wel regelmatig wakker geweest tussendoor, bijvoorbeeld toen we even stil stonden en het geschud dus opeens was gestopt.

Mooi uitzicht onderweg

De volgende ochtend waren we vrij vroeg wakker. Nadat we hem een seintje hadden gegeven, kwam de steward onze bedden weer inklappen. We hadden zelf ontbijt meegenomen, en genoten van het uitzicht onderweg. We stopten kort in Dresden en reden daarna een heel stuk langs rivier de Elbe door natuurgebied Saksisch Zwitserland. Prachtig! Ik zag zelfs nog een stukje van de Basteibrug, waar ik een paar jaar geleden op heb gestaan. Heel leuk om ‘m nu van de andere kant te zien, ook al ging het heel snel. 😉

Saksisch Zwitserland

Als je goed kijkt, zie je rechtsboven een stukje van de Basteibrug.

Bij de grensovergang tussen Duitsland en Tsjechië stonden we een tijdje stil, om daarna precies volgens schema om 11 uur ’s ochtends in Praag aan te komen.

nachttrein naar Praag

Arrivé!

Drie dagen in Praag

Na aankomst hadden we drie dagen de tijd om Praag te verkennen. Ik was er in 2015 al een keer geweest, maar mijn vriendin nog niet. Dus we hebben samen alle bekende plekken gewoon nog een keer bezocht: de oude stad en de astronomische klok, de Karelsbrug, de Praagse Burcht, de Petřínheuvel en de Joodse Wijk.

Karelsbrug

De Karelsbrug op een regenachtige ochtend

En op de eerste dag deden we een fietstour ‘Verborgen Praag’, waarbij we juist ook wat minder bekende plekken zagen, zoals de hoger gelegen wijk Vyšehrad. Erg leuk om door de stad te fietsen, maar het was die dag met 31 graden wel een beetje warm… Er is zoveel te zien in Praag, dat de dagen voorbij vlogen. Op zaterdagavond waren we keurig op tijd weer op het station, waar de trein precies volgens planning om 19:18 uur vertrok. We moesten allemaal wel even een sprintje trekken, want het perron van de nachttrein werd pas een paar minuten voor vertrek bekendgemaakt op het grote bord in de stationshal.

nachttrein naar Praag

Daar komt de trein al aan

Andere treinen

Wij gingen met de nachttrein van GreenCityTrip naar Praag, en kwamen onderweg langs Berlijn en Dresden. Ook via andere organisaties kun je gemakkelijk reizen met de trein in Europa, zoals de Eurostar naar Londen en de Thalys naar Parijs.

Děčín

Mooi uitzicht onderweg: we passeerden hier de stad Děčín

Voordelen van reizen met de nachttrein

Een van de belangrijkste voordelen is dat reizen met de trein een stuk milieuvriendelijker is dan vliegen. (Je bespaart gemiddeld meer dan 90% CO2-uitstoot ten opzichte van vliegen). Maar het is ook een hele leuke en ontspannen manier van reizen, zeker als je een privécoupé hebt. Je neemt je eigen hapje en drankje mee voor onderweg, spelletjes, iets te lezen of je downloadt van tevoren wat films. De avond is voorbij voordat je het weet! De bedden zijn best comfortabel en als je eenmaal een beetje gewend bent aan de geluiden en het geschommel kun je nog best aardig slapen, terwijl de trein door dendert naar je bestemming. Anders dan in het vliegtuig zit er geen beperking op de bagage die je mag meenemen. En nog een voordeel voor mij persoonlijk was dat ik van tevoren veel minder stress had dan wanneer ik ga vliegen. Geen lange rijen voor een incheckbalie of de security, en ook geen last van vliegangst. Heerlijk!

Staré Mesto in Praag

De Oude Stad

Handig om te weten over reizen met de nachttrein

– De treinreis naar Praag duurde ongeveer 14 uur, waarvan je een groot deel slaapt.
– Onderweg hoef je nergens over te stappen.
– Er is geen Wifi in de trein, dus download van tevoren een film of serie.
– Beddengoed moesten we bijboeken, dit kostte € 29,- p.p.*
– Onderweg maakt de slaaptrein een aantal technische stops, bijvoorbeeld om van locomotief te wisselen. Deze stops zijn al meegerekend in de reisduur en leveren dus geen latere aankomsttijd op.
– Neem slippers mee! Dat is handig voor als je ’s nachts naar de wc moet.

Ik reisde op uitnodiging met de nachttrein van GreenCityTrip naar Praag, maar alles wat ik hierboven beschrijf is mijn eigen mening en gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

* Prijzen kunnen wijzigen. Voor het laatst gecheckt in augustus 2023.
Dit artikel bevat affiliate links.

Ook leuk om te lezen

2 reacties

Saskia 31 augustus 2023 - 10:58 pm

Wat een leuk idee om met de trein zo naar Praag te reizen!
Vraagje, kun je je coupe ook op slot doen, als je gaat slapen?

Antwoord
Annemarie 1 september 2023 - 11:51 am

Het is een aanrader hoor, zo’n nachttrein. Lekker relaxed! De deur van de coupé kan gelukkig op slot. Anders had ik waarschijnlijk geen oog dicht gedaan, haha.

Antwoord

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.