Home Europa Een avontuurlijke wandeling in de Prosiecka-vallei in Slowakije

Een avontuurlijke wandeling in de Prosiecka-vallei in Slowakije

by Annemarie
Prosiecka-vallei

Prosiecka Dolina is een vallei in het Choczański-gebergte in de Slowaakse Liptov-regio, ten noorden van het stuwmeer Liptovska Mara. Wij gingen er wandelen op aanraden van een local. Het is wel even wat anders dan wandelen in Nederland, want hier kwamen bruggetjes, traptreden in de rotsen en zelfs steile ladders aan te pas. Deze wandeling in de Prosiecka-vallei is dus lekker avontuurlijk! Onze kinderen vonden het erg gaaf om te doen.

Een paar jaar geleden waren we in de meivakantie tien dagen op vakantie in Slowakije. Vanuit het vakantiehuis waar we zaten maakten we uitstapjes in de Liptov-regio. We bezochten verschillende stadjes in de omgeving en gingen wandelen in het Tatragebergte en het Slowaaks Paradijs. Maar de allereerste wandeling die we maakten was in de Prosiecka-vallei. Dit wandelgebied is wat minder bekend. Als de beheerder van Villapark Vlasky, waar we verbleven tijdens onze vakantie, ons deze tip niet had gegeven hadden we niet geweten dat je daar zo mooi kan wandelen.

Prosiek

De ingang naar de parkeerplaats bij de vallei.

We reden naar het plaatsje Prosiek en parkeerden onze auto op een vrijwel lege parkeerplaats. Niet zo gek overigens dat het er zo rustig was, want het was die dag geen fantastisch weer. Op de parkeerplaats stond een informatiebord, maar voor ons was het lastig te ontcijferen want het was allemaal in het Slowaaks. Er stond een soort van route aangegeven op een kaart en we begrepen dat we de blauwe vlaggetjes moesten volgen. Op naar het startpunt!

Bruggetjes en klauterwerk

Prosiecka Dolina is een diepe vallei in het noorden van Slowakije, waar het riviertje Prosieczanka doorheen stroomt. Tijdens de wandeling steek je dit riviertje een paar keer over met houten bruggetjes. De eerste kwamen we al aan het begin tegen: een paar bruggetjes, of korte stukjes vlonderpad over een snelstromend watertje in een smalle kloof. Dit smalle stuk wordt Vráta genoemd: de ‘poort’.

Prosiecka Dolina

De toegangspoort

Na de kloof ging de wandeling een stukje omhoog en niet veel later moesten we met behulp van een stalen kabel langs een steile rotswand boven de rivier klauteren. Best een beetje spannend! Langs de route staan op verschillende punten educatieve bordjes over de lokale flora en fauna, maar ja, ook weer alleen in het Slowaaks. Daar zijn we dus niet veel wijzer van geworden.

Klimmen langs de rotswand, boven het water.

Prosiecka Dolina: de blauwe route

Nadat we het stukje rotswand bedwongen hadden (het was echt maar een heel kort stukje, maar we zijn dit gewoon niet gewend in Nederland 😛 ), werd de vallei wat breder en ging het pad verder over rotsen en smalle paadjes. Deze paadjes leken soms opeens op te houden. Dat was bijvoorbeeld zo in een drooggevallen rivierbedding vol met keien. Vind dan maar eens een duidelijk pad… Na even goed om ons heen speuren vonden we het volgende blauwe vlaggetje gelukkig altijd wel.

Het blauwe vlaggetje weer gevonden! (Op de kei in het midden)

Waterval… of niet

We kwamen bij een splitsing van het pad: een pad naar links richting een 15 meter hoge waterval, en rechtdoor voor het vervolg van de blauwe route. Volgens twee wandelaars die we tegenkwamen was het ongeveer tien minuten lopen naar de waterval, maar was ‘ie mooi maar klein en niet heel spectaculair. Ik wilde toch graag de waterval zien, maar de rest van mijn gezin wilde gewoon doorlopen. Ik besloot dan maar in mijn eentje naar de waterval te lopen, maar na een paar minuten ben ik omgekeerd omdat het me niet verstandig leek om dit alleen te doen. Dus… waterval niet gezien! ☹

Steile ladders

We vervolgden de route, verder omhoog, totdat we bij een stalen ladder tegen een rotswand kwamen. Die moest natuurlijk beklommen worden. Bovenaan de ladder moesten we verder omhoog klauteren met behulp van een staalkabel in de rotswand. Een stukje verder volgden nog twee steile ladders omhoog. Deze drie stalen ladders zijn hier, in het Sokol-ravijn, in 1964 neergezet ter vervanging van de houten ladders die er eerst stonden. Leuk wandelen zo!

Prosiecka Dolina

Prosiecka-vallei

Boven liepen we een klein stukje verder, maar besloten toen toch om te keren. De lucht zag er soms dreigend uit, en we waren niet van plan om de hele rondwandeling van 17 kilometer te doen. We wandelden dezelfde route dus weer terug. In totaal hebben we er – heen en terug – ruim drie uur over gedaan. Als je wel verder wandelt kom je uit op een grasvlakte, Svorad genaamd, en het dorp Veľké Borové. Voorbij dit dorp kun je de rondwandeling afmaken via de Kvačianska-vallei die parallel loopt aan de Prosiecka-vallei. In deze vallei kom je onder meer langs Oblazy, een oude houten watermolen.

En weer naar beneden. In de diepte zie je mijn man en zoon staan.

Kindvriendelijke route…?

Een mooie, soms best pittige wandeling vonden wij. En wat las ik op de website van Visit Liptov? Dat deze wandeling populair is bij gezinnen, omdat het een gemakkelijke wandeling is. Waarbij ik nog even wil vermelden dat de totale rondwandeling ongeveer 17 kilometer lang is… Ik heb het al eerder gezegd: we zijn duidelijk niks gewend in het vlakke Nederland. Tijdens onze wandeling in het Slowaaks Paradijs kwamen we ook langs wat ladders en beklimmingen over rotsen die we best spannend vonden, met onze kinderen van 9 en 13 jaar. Maar we kwamen Slowaken tegen die dezelfde wandeling deden met PEUTERS. 😂

Wandelen in de Prosiecka-vallei praktisch

– De totale route heeft een lengte van 17 kilometer en duurt 6,5 tot 7 uur. Je wandelt dan door Prosiecka Dolina en de nabijgelegen Kvačianska Dolina.
– Je kan de auto parkeren op de parkeerplaats bij de ingang van een van beide valleien.
– Het is betaald parkeren (maar toen wij er waren was er niemand en konden we gratis parkeren)
– Adresgegevens (sort of…) Prosiecka-vallei: 032 23 in Prosiek.

Lees ook mijn andere blogs over Slowakije!