Home Europa Karlovac in Kroatië: stad van rivieren, parken en bier

Karlovac in Kroatië: stad van rivieren, parken en bier

by Annemarie
Karlovac

De Kroatische provinciestad Karlovac is gesticht in de 16e eeuw, in eerste instantie als een zespuntig verdedigingsfort. Tegenwoordig is het een industriestad, met een wapenfabriek en vroeger ook bierbrouwerij Karlovačko. Deze brouwerij werd in 2003 overgenomen door… Heineken (wie kent het niet), maar het bier Karlovačko kun je er nog gewoon drinken. In Karlovac komen vier rivieren samen: de Kupa, de Korana, de Dobra en de Mrežnica. En door de vele parken is het een hele groene stad.

Ik had nog nooit van Karlovac gehoord, totdat ik er een paar jaar geleden onverwacht naar toe ging. We vlogen naar Zagreb, huurden een auto en reden in een uurtje naar Karlovac. We overnachtten in Hotel Carlstadt, een prima hotel in het centrum met uitzicht op het plein Trg Matije Gupca en vlakbij rivier de Kupa.

Uitzicht vanuit mijn hotelkamer

De eerste dag verkenden we de omgeving van het hotel. We wandelden door een winkelcentrum vlak achter het hotel en aten op het terras van een restaurant met uitzicht op rivier de Kupa. Het hotel was vlakbij een klein park en bij het Tourist Information Center. In het park hebben we een paar keer koffie gedronken bij het populaire Papa’s Bar. Een leuk café met een sfeervolle retro inrichting, een fijn terras met uitzicht op het park en ’s avonds regelmatig live muziek. In ditzelfde park vind je ook stadstheater Zorin Dom, koffiebar Cohiba met een groot terras, en loungebar Catalpa.
Adres Papa’s Bar: Šetalište dr. F.Tuđmana 1

We hadden een paar dagen de tijd om Karlovac en de omgeving te verkennen. Leuk, maar… wat is er allemaal te doen?

Doen in Karlovac

De bekendste bezienswaardigheid van Karlovac is kasteel Dubovac, uit de 13e eeuw. Van binnen is er niet heel veel te zien, maar vanaf de toren heb je een mooi uitzicht over de omgeving. Het kasteel is een tijdje als hotel in gebruik geweest, maar is nu gerenoveerd en weer zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat teruggebracht.
Adres: Zagrad 47

Karlovac

Kasteel Dubovac (foto: Pixabay)

Wie geïnteresseerd is in de geschiedenis van de stad en de streek, kan naar het City Museum in het centrum en het Turanj Military Complex net buiten de stad. Ben je met kinderen, dan is het aquarium Aquatika aan de rand van de stad leuk. Je krijgt hier een kijkje in het onderwaterleven in de rivieren van Kroatië: alleen maar zoetwatervissen dus.

Voor de outdoor-fans: op de rivieren de Dobra en de Kupa kun je raften, kanoën en kajakken. Excursies kun je boeken bij een paar verschillende aanbieders. Voor de liefhebber (en dat ben ik niet…): met maar liefst vier rivieren kun je er natuurlijk ook prima vissen. En in de zomer kun je in rivier de Korana zwemmen. Bij het Foginovo-strand, aan de rand van de stad, zijn duikplanken en een afgeschermd deel voor de kleinste badgasten. Daarnaast kun je hier bij de rivier onder meer beachvolleyballen en tafeltennissen.

In de omgeving

Wij hadden een huurauto tot onze beschikking en bezochten het mooie dorpje Rastoke (gemeente Slunj), op ongeveer een uur rijden. Dit idyllische dorpje staat helemaal in het teken van water, met watermolens en veel kleine en wat grotere watervallen. Er zijn ook een paar erg leuke restaurants aan het water. Ik schreef al eerder een blog over Rastoke, dat ook wel de ‘Plitvicemeren in het klein’ wordt genoemd.

Rastoke

In het kader van ‘we zijn er nu toch’ reden we een dag later naar het beroemde Nationaal Park Plitvicemeren. Dit was iets verder weg, een kleine twee uur rijden, maar zo de moeite waard. Als je ooit enigszins in de buurt bent: ga erheen! Je loopt over wandelpaden en houten vlonders langs de mooiste meren en watervallen. Omdat we niet al te laat terug wilden zijn konden we niet alles zien, maar wat we wel gezien hebben was prachtig. We hadden er ook nog eens heel mooi weer bij. Ook over Plitvice schreef ik al eerder een (foto)blog.

De bewogen geschiedenis van Karlovac

Tot zover alle leuke dingen in Karlovac. Het centrum van Karlovac is heel oké en absoluut niet toeristisch, met leuke winkels, gezellige cafés en restaurants, en mooie parken. Maar aan de rand van de stad staan nog de grauwe, communistische flatgebouwen. De stad heeft ook mindere tijden gekend. Tijdens de oorlog in Kroatië in de jaren ‘90 had Karlovac het zwaar te verduren. Een buitenwijk werd bijna volledig verwoest tijdens bombardementen door de Kroatische Serviërs. De stad is inmiddels weer grotendeels opgebouwd, maar sommige beschadigde gebouwen en huizen herinneren nog aan deze oorlog. De kogelgaten zitten nog in de muren. Dit zagen we overigens niet alleen in Karlovac zelf, maar ook in plaatsen in de omgeving. Onvoorstelbaar dat er zo kort geleden zo dichtbij zo’n oorlog heeft gewoed.

Een beschadigd huis

Gelukkig is de stad er weer helemaal bovenop gekomen. Ben je op zoek naar een centraal gelegen stad in Kroatië die nog niet is ontdekt door toeristen, dan is Karlovac misschien wat voor jou. Het centrum is leuk, met gezellige restaurants, hippe cafés en veel groen. Door de centrale ligging is Karlovac een goede uitvalsbasis voor een bezoek aan Rastoke, de Plitvicemeren, Zagreb en Slovenië.

Hier vind je goede hotels in en om Karlovac

PS: Omdat ik nogal onverwacht naar Karlovac ging en niet echt voor een vakantie, had ik geen camera bij me. Alle foto’s zijn met mijn iPhone genomen of komen van Pixabay (zoals vermeld).

Ook leuk om te lezen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.