Home Europa Doen in Koutouloufari en omgeving op Kreta

Doen in Koutouloufari en omgeving op Kreta

by Annemarie
Doen in Koutouloufari

Na een deels verregende zomervakantie in Polen, hadden we behoefte aan wat vitamine D. Daarom besloten we in de herfstvakantie de zon op te zoeken, in Griekenland. Dat is misschien niet de meest zonzekere bestemming in oktober, maar we hadden zin in gezellige Griekse dorpjes en Grieks eten. We kozen voor Kreta, omdat dat een van de warmste eilanden is in de herfst. Ik vond een leuk appartement met zwembad in het bergdorpje Koutouloufari in het oosten van Kreta. We hebben een heerlijke week gehad! Dit zijn mijn tips voor wat je allemaal kunt doen in en om Koutouloufari.

Voor mij was het al de zesde keer dat ik naar Kreta ging, maar de laatste keer was al zo’n twaalf jaar geleden. En Kreta is groot, dus er valt altijd iets nieuws te ontdekken. In Koutouloufari was ik nog nooit geweest. Het is een klein dorpje op een berghelling, met zo’n 600 inwoners. Maar als je in het zomerseizoen de toeristen meetelt, zijn het er veel meer.

doen in Koutouloufari

Mooi plekje voor een scooter

Koutouloufari ligt op 29 kilometer van Heraklion en op ca. 1,5 kilometer van het strand en de drukke badplaats Chersonissos. Gelukkig is het net ver genoeg om geen last te hebben van de drukte van deze populaire plaats. Het mooie van de hogere ligging is dat je vanaf Koutouloufari een prachtig uitzicht hebt op de Egeïsche Zee. Dat hadden wij ook vanaf het balkon van ons appartement, en dat droeg extra bij aan het vakantiegevoel!

Marni Village

Ons uitzicht

Koutouloufari: een sfeervol dorpje

Koutouloufari heeft alles wat je verwacht van een authentiek Grieks dorpje: alleen maar laagbouw langs smalle geplaveide straatjes, gezellige terrasjes overdekt met wijnranken, traditionele tavernes, scooters en… katten. Ik ben gek op katten en ik heb er geloof ik iets te veel gefotografeerd. Gaat vanzelf.

doen in Koutouloufari

Het dorp leeft van het toerisme, dus er zijn ook veel souvenirwinkeltjes met veel nuttige en onmisbare spullen (lees: nutteloze prullaria). Schuin tegenover ons appartement zat een supermarktje met een kleine bakkerij-afdeling, maar wij liepen ’s ochtends een stukje verder. In het centrum (Varnali 5) zit een andere supermarkt – met de verrassende naam ‘Koutouloufari’ – en de ‘Bakery’ die erbij hoort is echt top. Lekker vers brood, maar ook heerlijke lokale gebakjes.

Voor het strand moet je de berg af, richting Chersonissos. En als je teruggaat dus weer de berg op. Dat is dan weer het nadeel van een bergdorpje. Als je van gezelligheid en drukte houdt is Star Beach misschien een aanrader. (Met de nadruk op ‘misschien’…) Bij het plaatsje Anissaras, een stukje verderop, vind je mooiere en wat rustigere stranden. Sarantari Beach bijvoorbeeld.

De beste restaurants in Koutouloufari

We hebben heel wat tavernes uitgeprobeerd tijdens onze vakantie op Kreta. Onze favoriet was bar-restaurant Atrium (Evropis 73), waar we twee keer uitstekend hebben gegeten in de tuin. Er staan niet alleen Griekse gerechten op de kaart, maar ook andere mediterrane gerechten, en de toetjes zijn heerlijk. Als er chocola in zit is het bij mij al gauw goed, maar oké. Onze zoon was erg enthousiast over de ‘Bons Bons Jovi’, een toetje van aardbeien- en chocolade-ijs met Haribo-snoepjes erop. De bediening is heel vriendelijk.

restaurant in Koutouloufari

Ook een echte aanrader als je in Koutouloufari bent, is The Alchemist (4 Alexi Minoti 12). Er staan Kretenzische gerechten op de kaart. Samen met mijn dochter koos ik voor een paar voorgerechtjes om te delen als hoofdgerecht. Specialiteiten zijn de Soutzoukakia (gehaktballetjes in tomatensaus) en de spareribs. Mijn man had die laatste en hij vond ze geweldig. Toen we wilden afrekenen kregen we raki en sinaasappelcake met ijs van het huis. Heel gastvrije bediening ook. Top!

doen in Koutouloufari

Andere restaurants die we goed vonden: Mezes, van eigenaren Alex en Christine. De naam zegt het al: specialiteit zijn de mezes, waarbij je verschillende Griekse gerechtjes kunt proberen. Ook goed was restaurant Iokasti, dat hoort bij Villa Iokasti. Hier staan zowel typisch Griekse als mediterrane gerechten op de kaart. Op de dag van aankomst lunchten we op het terras van restaurant Pithari, de oudste taverna in het dorp. Er is ook een dakterras waar je kan eten. Een restaurant dat wordt gerund door een Grieks-Nederlandse familie, met prima eten en op een leuke locatie.

Koutouloufari by night

Er zijn heel veel kattencafés op Kreta 😉

Leuke dorpen dichtbij: Piskopiano en Oud-Chersonissos

Als je door de hoofdstraat van Koutouloufari het centrum uitloopt en blijft doorlopen, dan kom je vanzelf in Piskopiano. De twee dorpen lopen in elkaar over. Qua sfeer lijkt het op Koutouloufari: knus, smalle straatjes, een paar barretjes en veel restaurantjes.

Oud-Chersonissos

Het dorpspleintje van Oud-Chersonissos

Als je nog verder doorloopt – 1,5 kilometer om precies te zijn – kom je uit in Oud-Chersonissos. Op het centrale dorpsplein vind je vrijwel alleen maar restaurants en cafés, en dat ziet er vooral ’s avonds heel gezellig uit. Zoveel restaurants… welke moet je kiezen? Wij keken van tevoren op Tripadvisor en aten vervolgens bij Taverna Harakas. En dat was een goede keuze: heerlijk eten en leuke bediening. Vanuit Koutouloufari gingen wij er met onze huurauto naartoe, maar je kan natuurlijk ook een taxi pakken. In elk geval voor de terugweg, want het lijkt me geen prettige weg om in het donker over terug te lopen.

>> In deze blog vind je meer tips voor uitstapjes op Kreta.

Huur een auto!

Koutouloufari is een knus dorpje, maar je wilt natuurlijk ook wat van Kreta zien. Toch? Dus ga er vooral op uit met een huurauto! Wij wilden een auto huren voor twee dagen, maar we kregen een aanbod met flinke korting voor drie dagen. Ik was makkelijk over te halen, want alleen maar bij een zwembad liggen is niks voor mij. Maar de rest van mijn gezin wilde eigenlijk zo min mogelijk doen deze vakantie. Gelukkig vond mijn man het aanbod voor drie dagen ook te mooi om af te slaan.

Agios Nikolaos op Kreta

Agios Nikolaos

Op de eerste dag reden we een leuk rondje langs het mooie havenstadje Agios Nikolaos en badplaats Elounda. Vanaf Elounda gingen we met een boot naar Spinalonga, het eiland waar vroeger lepra-patiënten naar werden verbannen. Echt, dit was mijn zesde keer op Kreta maar Spinalonga had ik nog nooit bezocht! We lunchten daarna in Elounda aan het water en reden vervolgens via het bergdorpje Kritsa (vlakbij Agios Nikolaos) en het Byzantijnse kerkje Panagia Kera terug naar Koutouloufari. Op de tweede dag reden we naar Heraklion, waar we in de ochtend een beetje sightseeing deden, winkelden en lunchten. ’s Middags lagen we weer bij het zwembad, dus iedereen blij.

Fort Koulés in Heraklion

En op dag drie moesten we vroeg op, want we gingen naar het meer van Kournas en dat is ongeveer twee uur rijden vanuit Koutouloufari. Maar wel echt de moeite waard! Je kan er relaxen op het strand, zwemmen of een waterfiets huren en schildpadjes gaan spotten aan de overkant van het meer. Dat laatste deden wij en dat was erg leuk om te doen. Langs de oever van het meer zijn een paar tavernes waar je lekker kan eten en er zijn natuurlijk ook veel souvenirwinkeltjes. Op de terugweg pakten we Rethymnon nog even mee, waar we langs de Venetiaanse haven en door de smalle winkelstraatjes liepen. Een heerlijk dagje!

Lake Kournas op Kreta

Lake Kournas

Ben je met kinderen op vakantie? Dan is het CretAquarium in de badplaats Gournes een leuk uitje! Je ziet hier meer dan 2.000 zeedieren in verschillende aquaria, waaronder haaien, kwallen en schildpadden. Vanuit Koutouloufari is het ongeveer 20 minuutjes rijden naar Gournes.

‘Pittoresk’ Chersonissos

En als je het niet kan laten en echt niets beters te doen hebt, dan kun je vanuit Koutouloufari natuurlijk ook een wandelingetje naar beneden maken, voor een bezoekje aan het drukke Chersonissos. Deze badplaats is een aaneenschakeling van hotels, restaurants, bars en souvenirshops, waar nog weinig authentieks te vinden is. Maar als je het Griekse eten zat bent, kun je bijvoorbeeld bij ‘Friet van Piet’ een frikadel gaan eten. Ofzo. Wij zijn er alleen een paar keer doorheen gereden, en dat was genoeg. 😉 De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik vroeger anders over Chersonissos dacht. Toen ik begin twintig was, ben ik er namelijk een week geweest met mijn zusje. Ik ontmoette er mijn man… in de Holland Bar, of all places. 😂

>> Lees voor meer tips ook mijn blog over mooie bezienswaardigheden in het oosten van Kreta.

Hotels en appartementen in Koutouloufari

Wij hadden via Sunweb een appartement geboekt bij Marni Village, een ruim opgezet vakantiedorpje, met meerdere zwembaden. Ik had aangegeven dat we zeezicht wilden, en dat kregen we ook. Super!

Marni Village op Kreta

We hadden een ruim appartement met twee slaapkamers op de eerste etage. Het is allemaal laagbouw, en omdat het complex tegen een heuvel aan ligt hebben veel appartementen zeezicht. Er zijn ook appartementen met een privé zwembadje. Je kan er ontbijt bijboeken, maar wij haalden zelf broodjes bij de bakker. De appartementen zijn niet super-de-luxe, maar wel netjes en schoon, en de bedden waren ook prima. Ook leuk: we hadden elke dag dezelfde aanhankelijke kat op bezoek. Het was net alsof we ‘m erbij geboekt hadden. Lekker huiselijk.

Kijk nou… Helaas kon ‘ie niet mee naar huis.

Een andere goede accommodatie in Koutouloufari is Villa Diktynna, met appartementen in een rustig, kleinschalig en sfeervol complex. Ook touroperator TUI biedt verschillende accommodaties in Koutouloufari aan.

Stereo katten

Meer lezen over Griekenland? Lees dan ook mijn blog over de mooiste bezienswaardigheden in het oosten van Kreta, en mijn blog over het minder bekende Griekse eiland Limnos!

Dit artikel bevat affiliate links.

Ook leuk om te lezen

12 reacties

Yvonne Jacobs 25 december 2021 - 11:47 pm

Dankjewel voor alle tips. Wij gaan in mei naar Koutouloufari en logeren ook in Marni village. Het is de eerste keer voor ons naar Griekenland en we verheugen ons er heel erg op. 😍

Annemarie 27 december 2021 - 10:46 am

Wat een heerlijk vooruitzicht! 🙂 Koutouloufari is een leuk dorpje en we vonden Marni Village een fijne plek. Dus dat gaat helemaal goed komen!

Marcella 23 november 2021 - 8:49 pm

Haha, een kat bij je appartement! Kreta wil ik graag nog eens bezoeken, ik zal Koutouloufari dan ook zeker overwegen als uitvalsbasis. Klinkt goed!

Annemarie 24 november 2021 - 1:58 pm

Koutouloufari is een uitstekende uitvalsbasis: vrij centraal en heerlijk rustig. En die kat bij het appartement was top! 😀

Linda 20 november 2021 - 12:42 pm

Hahah wat grappig dat je je man ontmoet hebt in Chersonissos, een plek die mij nu overigens ook echt totaal niet aanspreekt. De andere plekken uit je artikel spreken mij wel aan, het ziet eruit als een heerlijke bestemming voor een vakantie in de zon. Echt mooi

Annemarie 24 november 2021 - 1:57 pm

Haha, ja heel romantisch hoor, Chersonissos. 😛 Maar verder is Kreta echt een aanrader!

Raïssa de Bruijn 19 november 2021 - 7:02 pm

Ik ben ook gek op pittoreske dorpjes zonder hoogbouw. Ik ben nog nooit in Griekenland geweest, maar dit ziet er veel belovend uit.

Annemarie 24 november 2021 - 1:55 pm

Als je er nog nooit geweest bent, moet je er toch echt een keer heen! Het is een van mijn favoriete vakantielanden in Europa.

Maaike 18 november 2021 - 9:10 pm

Wat schattig al die katten op de foto’s! En ook leuk om een heel andere kant van Kreta te zien. Ik ken het inderdaad alleen van Chersonisoss, maar dit lijkt mij vele malen mooier. En volgens mij hadden jullie nog prima weer!

Annemarie 20 november 2021 - 11:29 am

We hadden nog heerlijk weer, voor oktober! En Kreta heeft zoveel meer te bieden dan Chersonissos… 😉

Denise 3 november 2021 - 9:33 am

Lekker dat je nog even weg was! Ik had er ook naar gekeken, maar het werd toch te duur. Gelukkig waren we in augustus nog op Rhodos en dat was ook heerlijk! Kreta staat in elk geval ook al heel lang op mijn lijstje.
Dat Kournas meer ziet er wel heel mooi uit!

Annemarie 4 november 2021 - 5:12 pm

Het was echt heerlijk, een weekje zon in Griekenland! Rhodos is ook mooi, daar had ik ook naar gekeken. Het Kournas-meer is inderdaad heel mooi. En ik kende het dus niet, terwijl ik al vaker op Kreta ben geweest.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.