Home Buiten Europa Tussenstop in Hongkong: Lantau Island

Tussenstop in Hongkong: Lantau Island

by Annemarie
Big Buddha in Hong Kong, Lantau

We zijn inmiddels (helaas) alweer terug van onze geweldige reis door Nieuw-Zeeland. Die vier weken zijn voorbij gevlogen! Als aandenken aan de reis hebben we mooie herinneringen, veel foto’s, wat souvenirs en… een fijn jetlagje. Hopelijk zijn we van dat laatste snel af. We vlogen met Cathay Pacific, via Hongkong. Na de eerste vlucht vanaf Schiphol hadden we een stop van 14 uur in deze wereldstad, overdag. Deze 14 uur wilden we optimaal benutten voor wat sightseeing op Lantau Island, zwemmen en rust.

We kwamen ’s ochtends rond half 7 aan in Hongkong en zouden ’s avonds verder vliegen naar Auckland. Na wat wikken en wegen hadden we besloten om toch maar een hotel te boeken. We zouden er dan wel niet overnachten, maar met kinderen 14 uur rondhangen in een drukke stad zonder een plek om uit te rusten, leek ons niet verstandig. We kozen voor het Regal Airport Hotel dat direct naast de luchthaven ligt. Niet goedkoop, wel heel handig.

Het oorspronkelijke plan was om onze bagage te droppen in het hotel en meteen naar de Big Buddha te gaan op het groene, bergachtige Lantau Island (het eiland waar de luchthaven ook ligt). Maar we hadden slecht geslapen tijdens de eerste vlucht en waren allevier zo moe, dat we besloten om eerst maar even te gaan liggen. Dat ‘even’ werd vier uur. Ik had een wekker gezet, zodat we nog tijd genoeg zouden hebben om wat te gaan zien.

Ngong Ping Village in Hong Kong

Ngong Ping Village, Lantau Island

De Big Buddha op Lantau Island

De Ngong Ping-kabelbaan was die dag helaas buiten werking, daarom namen we een taxi naar Ngong Ping Village. Dit dorpje is nogal toeristisch met vooral souvenirwinkels en restaurantjes, maar daar kwamen we niet voor. We wilden de Big Buddha, officieel Tian Tan Buddha genaamd, zien. Dit is een gigantisch bronzen beeld van 34 meter hoog, van een zittende boeddha op een lotustroon. De bouw van deze boeddha startte in 1990 en werd in 1993 voltooid. De Big Buddha is populair, niet alleen bij toeristen maar ook als bedevaartsoord voor boeddhisten.

Ngong Ping, the Big Buddha, Hong Kong

Om bij de boeddha te komen moet je een trap met 268 treden beklimmen. Dat is best een uitdaging als het warm is – en dat was het toen wij er waren. Van die fijne klamme warmte. Onze zoon van 6 had weinig zin om naar boven te lopen, tot mijn man voorstelde om het aantal treden te tellen op weg naar boven en te controleren of het er inderdaad 268 waren. Zonder te zeuren liep zoonlief daarna naar de top, en wat denk je: het aantal treden klopte! . 😉 Dat was wel een ijsje waard en die kun je gelukkig kopen bovenaan.

Big Buddha trappen, Lantau Island

Van bovenaf heb je een mooi uitzicht op de groene omgeving. Rondom de boeddha staan zes kleinere bronzen beelden, die staan voor de zes deugden in het boeddhisme, zoals vrijgevigheid, geduld en wijsheid. Tegen een kleine vergoeding kun je ook de binnenkant van de boeddha bezichtigen, maar wij hebben dat niet gedaan.

6 statues Big Buddha, Lantau Island, Hong Kong

Het Po Lin-klooster

Vlakbij de Big Buddha ligt het boeddhistische Po Lin-klooster, dat in 1906 door drie monniken werd opgericht. Dit klooster was jarenlang vrij onbekend, maar sinds de Big Buddha er is trekt het klooster veel bezoekers. Het kloostercomplex bestaat uit verschillende gebouwen en tuinen. In de hoofdtempel staan drie Boeddhabeelden die het verleden, heden en de toekomst voorstellen. In 2014 is de ‘Grand Hall of Ten Thousand Buddhas’ toegevoegd aan het kloostercomplex. Hier blinken duizenden gouden Boeddhabeelden tegen je op. Op borden staat dat je binnen geen foto’s mag nemen, dat hebben we braaf dan ook niet gedaan. In de hoofdtempel was een groepje monniken aan het bidden; een extra reden om geen foto’s te nemen. Bij de het Po Lin-klooster hoort ook een restaurant waar je vegetarisch (uiteraard!) kunt eten.

Po Lin Monastery, Lantau Island, Hong Kong

Po Lin Monastery in Hong Kong

Vanaf Ngong Ping Village kun je met een bus (of taxi) naar het oudste vissersdorpje van Hongkong: Tai O Village. Dit dorpje met huizen op palen in het water en een traditionele vismarkt schijnt echt de moeite waard te zijn, maar wij zijn er niet geweest. Onze kinderen trokken de vochtige warmte niet zo goed en wilden graag zwemmen bij het hotel. En eerlijk gezegd konden we zelf ook wel wat verkoeling gebruiken!

Wat is er nog meer te doen op Lantau Island?

– Ik noemde de Ngong Ping 360-kabelbaan al. Vanaf Tung Chung kun je in 25 minuten met de kabelbaan naar Ngong Ping Village gaan. Vanuit de gondels heb je een schitterend uitzicht over het groene eiland. Zeker als je kiest voor een van de ‘Crystal Cabins’ met een glazen bodem. Geen aanrader voor mensen met hoogtevrees! De kabelbaan is een populaire attractie, dus houd rekening met een lange wachtrij. Check van tevoren ook even of de kabelbaan wel open is: toen wij op Lantau waren hing hij stil.
– Wil je de drukte van Ngong Ping Village en de Big Buddha ontvluchten? Wandel dan over het Wisdom Path vlakbij de Big Buddha, langs 38 houten pilaren met Chinese gebedsteksten erop. De 38 pilaren staan in de vorm van een ∞, het symbool van oneindigheid. Vanaf verschillende uitzichtpunten heb je ook nog een mooi uitzicht over de Zuid-Chinese Zee.
– Als je je kinderen een groot plezier wilt doen, kun je naar Hong Kong Disneyland gaan, met verschillende themaparken en alle bekende Disney-figuren. Maar je kan natuurlijk ook – net als wij – verzwijgen dat het er is.

Lees ook mijn andere blogs over Hongkong!