Home Buiten Europa De Star Ferry en de Mid-Levels Escalator in Hongkong

De Star Ferry en de Mid-Levels Escalator in Hongkong

by Annemarie
Hongkong

Op de terugweg vanuit Nieuw-Zeeland hadden we een tussenstop van twee dagen in Hongkong. Op de heenweg hadden we de Big Buddha op Lantau Island al gezien, nu verkenden we Kowloon en Hongkong Island. Eén van deze twee dagen gingen we op pad met een vriend van ons uit Nederland, die toevallig tegelijk met ons in Hongkong was. Gezellig!

We wilden die dag naar The Victoria Peak voor het uitzicht op de skyline van Hongkong, maar het regende en de top van The Peak was gehuld in dikke grijze wolken. Dan heeft het helaas weinig zin om ernaar toe te gaan… Vanuit het hotel namen we met z’n viertjes een taxi naar Salisbury Road. In de Garden of Stars bekeken we wat beelden die normaal gesproken te zien zijn op de Avenue of Stars. Deze Avenue of Stars was gesloten vanwege werkzaamheden.

Handafdrukken bekijken van beroemde Aziatische filmsterren in de Garden of Stars

Hongkong met kinderen

Bruce Lee was tijdelijk even niet op de Avenue of Stars, maar in de Garden of Stars

Toen we daar rondliepen brak er een tropisch regenbuitje los, waarvoor we toch echt even moesten schuilen. Ondanks de regen was het die dag overigens ‘gewoon’ 32 graden. Lekker klam dus!

Pittig buitje

We wandelden wat door Kowloon en spraken een plek af waar we onze vriend zouden ontmoeten. Hij had er een maandenlange reis opzitten van Istanbul over land naar Hongkong, dus het was heel leuk om elkaar te zien en bij te praten. Met z’n allen lunchten we in het ietwat verborgen, maar verrassend goede Indiase restaurant Palki ergens op de eerste etage van een gebouw in Tsim Sha Tsui.
Adres: Indiaas restaurant Palki, Hankow Road, Tsim Sha Tsui, Kowloon

Uitzicht terwijl we wachtten op de Star Ferry

Star Ferry

Na de lunch pakten we de Star Ferry van Tsim Sha Tsui Pier station in Kowloon naar Central Pier station op Hong Kong Island. De Star Ferry vervoert al sinds 1888 passagiers van Kowloon naar Hong Kong Island. De kaartjes voor de Star Ferry zijn echt spotgoedkoop: een volwassene betaalt HK $ 2,50 en dat is omgerekend zo’n 30 cent. Tijdens de overtocht kun je de indrukwekkende skyline van Hongkong bewonderen. Helaas duurt deze overtocht maar een paar minuten. Vanaf Tsim Sha Tsui kun je ook met de ferry naar Wanchai op Hong Kong Island varen, dan kun je wat langer genieten van het uitzicht.

Uitzicht vanaf de Star Ferry

Mid-Levels Escalator in Hongkong

In Hongkong’s Central District op Hong Kong Island kun je naar boven met de langste overdekte roltrappen ter wereld (hoewel niet aan één stuk): de Mid-Levels Escalator. De roltrappen werden in 1993 geopend en gaan ca. 135 meter omhoog, door het SoHo District. In totaal zijn het zo’n 20 roltrappen en 3 loopbanden, met bij elkaar een lengte van 800 meter. Als je zonder tussenstops in één keer doorgaat naar boven, doe je daar ca. 20-25 minuten over.

Voor toeristen is het leuk om gebruik te maken van deze bijzondere manier van transport. Maar de roltrappen zijn puur functioneel: elke dag maken tienduizenden inwoners van Hongkong gebruik van de roltrappen als ze naar hun werk gaan. ’s Ochtends tussen 6:00 en 10:00 uur gaan de roltrappen naar beneden, maar de rest van de dag gaan ze omhoog. Er is een gewone trap naast, voor als je de tegengestelde richting op wilt.

Ik weet ook niet waarom daar (rechtsboven) een grote vis aan de gevel hangt.

Op weg naar boven krijg je een leuk inkijkje in het dagelijks leven in Hongkong. Onderweg kom je langs marktkraampjes, restaurants en cafés. Doordat de roltrappen onderbroken worden door straten die je moet oversteken, kun je gemakkelijk ergens ‘uitstappen’ en later weer verder gaan. Zo kwamen we onderweg langs de oudste moskee van Hongkong: de Jamia Mosque uit 1890.

Mid-Levels Escalator in Hongkong

Uitzicht vanaf de Escalator op een druk straatje

En we dronken een heerlijk lokaal biertje (eh… niet) in een gezellige pub, het Peak Café. Het was er toevallig net Happy Hour, en dat betekende dat de drankjes in dubbel zo grote glazen werden geschonken. Hips.

Hele grote Belgische biertjes

De escalator is misschien niet de spectaculairste bezienswaardigheid van Hongkong, maar deze manier van vervoer kost weinig inspanning, waardoor kinderen het ook leuk vinden. Je ziet een stukje ‘authentiek Hongkong’, en omdat de roltrappen overdekt zijn, is het ook een ideale activiteit als het regent. 😊
Locatie Mid-Levels Escalator in Hongkong: van Queens Road (Central) naar Conduit Road, Hong Kong Island

Toen we helemaal boven waren, zagen we wat blauwe lucht. Yes! Aangezien we al een heel eind in de goede richting waren, besloten we alsnog naar The Victoria Peak gaan. En daar heb ik al een blog over geschreven.

Lees ook mijn andere blogs over Hongkong!

Ook leuk om te lezen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.