Home Buiten Europa Lake Matheson: op zoek naar de perfecte weerspiegeling

Lake Matheson: op zoek naar de perfecte weerspiegeling

by Annemarie
Bij Lake Matheson

Na een stormachtige overnachting in Punakaiki bij de Pancake Rocks op het Zuidereiland, reden we via de West Coast Highway (State Highway 6) verder naar het zuiden, naar Fox Glacier. Het regende continu onderweg. Aan het begin van de middag arriveerden we in het plaatsje Fox Glacier, waar het stopte met regenen… en begon te hagelen. Eerst maar even lunchen dan.

Lake Matheson en Fox Glacier

Na de lunch checkten we in bij Fox Glacier Holiday Park en zetten we onze spullen in ons huisje. Er was wel verwarming in het huisje, maar die moest nog even op gang komen. Het was binnen echt heel k-k-koud en omdat het ondertussen wat minder hard was gaan regenen, besloten we naar Lake Matheson te gaan. Bij de receptie van het park was ons namelijk verteld dat het bezoeken van de gletsjer er vandaag niet in zat: de weg ernaar toe was afgesloten vanwege het slechte weer. Balen!

Lake Matheson ligt ca. 6 kilometer buiten de plaats Fox Glacier en wordt ook wel ‘Mirror Lake’ genoemd, omdat bij mooi, rustig weer Mount Cook en Mount Tasman te zien zijn in de weerspiegeling in het water. Het meer is zo’n 14.000 jaar geleden ontstaan toen de gletsjer Fox Glacier zich terugtrok. Vanwege de regen hadden we niet de illusie dat we de weerspiegeling zouden zien in het meer, maar ja, je moet wat en we waren nu toch in de buurt.

Lake Matheson hangbrug

We kozen voor de wandeling naar de Jetty Lookout, van ca. 3 kwartier heen en terug. Je kan ook een wandeling maken rondom het hele meer, maar daar ben je anderhalf uur mee bezig. Dat zagen we met dit weer niet zitten. Bij de Lookout zagen we op een bord wat je zou kunnen zien bij beter weer. Maar helaas voor ons was er een verre van ‘perfect reflection’, er was namelijk helemaal geen reflection.

Lake Matheson

Een ‘perfect reflection’? Mwoah, wij vonden ‘m wat tegenvallen…

Voordat we terugreden naar ons huisje reden we eerst nog een klein stukje verder naar het Peak Viewpoint, vanaf waar je een mooi uitzicht hebt op de Southern Alps en de gletsjer. Maar vanaf de weg van Lake Matheson richting het plaatsje Fox Glacier heb je ook een fantastisch uitzicht op de gletsjer, zoals je op de foto hieronder kunt zien.

Lake Matheson en Fox Glacier

Zicht op Fox Glacier

Het was natuurlijk wel heel teleurstellend dat we bij Fox Glacier én de gletsjer én de weerspiegeling niet hadden gezien… De dag erna zouden we namelijk alweer verder rijden naar Queenstown. ’s Avonds aten we bij het populairste restaurant van Fox Glacier: The Last Kitchen. De volgende ochtend trokken we de gordijnen open in ons huisje en… we zagen blauwe lucht!

Goedemorgen!

Tijdens het ontbijt besloten we Lake Matheson nog een kans te geven, want hey, we waren er nu toch! Dan maar wat later naar Queenstown. We pakten onze spullen in, checkten uit en reden voor de tweede keer naar het meer, waar we dezelfde wandeling naar de Jetty Lookout maakten.

Lake Matheson

En daar… TADAAA, a perfect reflection!! (zie foto’s) 🙂 🙂 🙂

Lake Matheson reflection

Dit lijkt er meer op!

Lake Matheson perfect reflection

Mooi hè?

Hier vind je al mijn blogs over onze reis door Nieuw-Zeeland.