Home Algemeen Mijn reisjaar in 2022: de samenvatting

Mijn reisjaar in 2022: de samenvatting

by Annemarie
reisjaar in 2022

Na twee beperkte reisjaren vanwege corona, kon er in 2022 gelukkig weer wat meer op het gebied van reizen. Moesten we ons aan het begin van het jaar nog aan wat regels houden, in het voorjaar gingen er meer grenzen open en in de zomer was bijna alles weer mogelijk. Gelukkig maar! Wij maakten er dankbaar gebruik van en daardoor heb ik maar liefst acht landen kunnen bezoeken het afgelopen jaar. Wat een luxe na de voorgaande jaren! Een overzichtje van mijn reisjaar in 2022, met veel foto’s.

Uitwaaien in Bloemendaal aan Zee

In de voorjaarsvakantie bleven we in eigen land: we gingen een midweek naar een vakantiehuisje in Bloemendaal aan Zee. Een vakantie dicht bij huis, want we wonen op ongeveer 20 minuten rijden van Bloemendaal. In de zomer kun je van alles doen op het strand, maar toen wij er waren bleef het bij wandelen en uitwaaien. Vooral dat laatste lukte erg goed, want het was nogal stormachtig die week. Verder wandelden we in Nationaal Park Zuid-Kennemerland en we deden een escaperoom in Zandvoort. En tussendoor heb ik ook nog een beetje gewerkt.

Bloemendaal aan Zee

Een weekje zon op Mallorca

In de meivakantie, eind april, vlogen we naar het mooie Mallorca. Vanuit badplaats Cala d’Or bezochten we het vissersdorpje Cala Figuera en de Rafa Nadal Museum Xperience in Manacor. Ook toerden we door de bergen van de Serra de Tramuntana langs de noordwestkust van het eiland. Onderweg stopten we bij mooie dorpjes, uitzichtpunten en twee stuwmeren. Maar we waren natuurlijk niet alleen maar op pad, er werd ook gezwommen en gesnorkeld! Door onze kinderen dan. 😉

Cala Esmeralda

Cala Esmeralda bij Cala d’Or

We sloten ons weekje Mallorca af met twee nachten in hoofdstad Palma de Mallorca. We deden er een beetje sightseeing en zijn lekker uit eten gegaan. Een fijne afsluiter!

Met de trein naar Praag

In juni mocht ik op uitnodiging van Czech Tourism Benelux met de nachttrein van GreenCityTrip naar Praag, en vriendin S. mocht mee. Na een nachtje treinen, kwamen we dankzij onze bedden redelijk uitgerust aan in Praag. We hadden drie dagen de tijd om de stad te verkennen. Onder leiding van een Nederlandse gids deden we de eerste dag de fietstour ‘Verborgen Praag’, onder meer naar de wijk Vyšehrad. In de dagen erna bezochten we de Jonn Lennon Wall, de Petřínheuvel, de Joodse wijk en natuurlijk de Praagse Burcht.

Karelsbrug

De Karelsbrug op een regenachtige ochtend

Ook heel leuk was de tentoonstelling The World of Banksy die we toevallig tegenkwamen.

Roadtrippen in de zomer: Duitsland, Zwitserland, Italië en Oostenrijk

In de zomer reden we met de auto een rondje door vier landen in Europa. Erg leuk en we hadden fantastisch zomerweer!

Duitsland en Zwitserland

We begonnen met twee dagen in het dorp Feldberg, in het zuiden van het Zwarte Woud. We overnachtten in een degelijk Duits hotel, huurden een bootje op de Titisee en wandelden op de Feldberg. Daarna reden we verder naar Adelboden in Zwitserland. In drie dagen tijd verkenden we de mooie omgeving. Zo pakten we de berglift naar de top van de Tschentenalp, waar we schommelden met prachtig uitzicht.

doen in Adelboden

We wandelden door de Cholerenschlucht en reden naar de plaats Kandersteg, waar we naar de mooie Oeschinensee wandelden en een ritje maakten op de rodelbaan. Zwitserland is echt heel mooi, maar helaas ook heel duur…

Italië: Cogoleto, Genua en de Dolomieten

Van Adelboden reden we via de prachtige Sustenpas naar de badplaats Cogoleto in Italië, in de buurt van Genua. De temperatuur was ondertussen opgelopen van ca. 28 graden (in Zwitserland) naar 38 graden. Dat was even wennen! Omdat het zo warm was, deden we een paar dagen niet veel meer dan relaxen en in het zwembad liggen bij ons appartement. Ook wel even lekker. Onze volgende stop was Genua op een halfuurtje rijden, maar we maakten een omweg via Parco Naturale delle Capanne Di Marcarolo. Dit is een natuurgebied in het binnenland, tussen Cogoleto en Genua in. Het was nog steeds heel warm, dus we hebben er rondgereden met de airco aan, geluncht op een leuke camping en pootje gebaad in de rivier.

Capanne di Marcarolo

Natuurpark Capanne di Marcarolo

De stad Genua binnenrijden was nog een hele klus. Door de tolpoorten bij de toegangswegen naar de stad stonden er flinke files. Vlak voor de tolpoorten was het redelijk chaotisch, met toeterende en scheldende Italianen en te veel rijen auto’s naast elkaar – 6 of 7 – terwijl er maar 3 doorgangen waren. Handig! Het duurde even, maar we wisten het centrum van Genua uiteindelijk te bereiken.

Chaos!

We parkeerden de auto bij een kleine garage in het centrum en dropten onze spullen in ons appartement voor de komende dagen. Een knusse woning op de bovenste etage van een appartementengebouw in de oude wijk Carmine. De dagen erna dwaalden we door de straten en steegjes van de stad, we bezochten het aquarium van Genua en pakten de bus naar de fotogenieke buitenwijk Boccadasse. ’s Avonds aten we heerlijke Italiaanse gerechten, buiten op een terras op een van de gezellige pleintjes.

Genua

Dwalen door de straten van Genua

Na vier dagen Genua was het tijd om de stad te verlaten, we gingen naar de Dolomieten. Ik had er echt naar uitgekeken om deze mooie omgeving te verkennen. Onze standplaats was een appartement in het dorp Arabba. Vanuit daar bezochten we de Pordoi Pass, waar we de lift naar boven pakten. Wat een bijzonder (maan)landschap op de top! Hetzelfde deden we bij de Falzaregopas en de berg Lagazuoi – ook al zo’n prachtige plek. Wat een uitzichten!

Sass Pordoi

Uitzicht bij Sass Pordoi in de Dolomieten

We bezochten de Karersee, ook wel bekend als Lago di Carezza. Een hele mooie plek, hoewel het water nu door de aanhoudende droogte in Europa wel erg laag stond. Het meer was daardoor wat kleiner. Ook in het dorp Arabba zelf pakten we de berglift omhoog, om daarna naar beneden te wandelen. En op de reisdag van de Dolomieten naar Oostenrijk pakten we Lago di Braies – of de Pragser Wildsee – ook nog even mee. Dit mooie meer lag namelijk (bijna) op onze route en als je er zo vlakbij bent, dan moet je het zien. Of niet dan?

Lago di Braies in de zomer

Lermoos in Oostenrijk

We sloten onze vakantie af met een paar dagen in Lermoos. Vanuit ons appartement hadden we uitzicht op de Zugspitze.

reisjaar in 2022

Uitzichtje hè, vanuit ons appartement?!

De dag na aankomst besloten we de Zugspitze dan ook maar te bezoeken, met de Tiroler Zugspitzebahn. Mooie vergezichten hoor, maar wat een sfeerloze, toeristische happening boven op de top… We waren er snel uitgekeken, veel te druk.

De Zugspitze

Vanuit Ehrwald gingen we met de Ehrwalder Almbahn naar boven, om daar te wandelen. Een dag later wilden we varen op de Heiterwanger See, maar helaas waren alle bootjes al verhuurd. Onze kinderen wilden wel suppen en dat ging vrij aardig voor een eerste keer. Behalve dan dat onze zoon door de stevige wind een flink eind uit de richting was gedreven. Gelukkig werd hij door iemand teruggehaald en konden we een dag later gewoon met z’n viertjes richting huis rijden. 😊 Onze drie weken vakantie zaten erop!

Heiterwanger See

Suppen op de Heiterwanger See

Bergen in Noorwegen

Eind augustus mocht ik nog een keer op reis, naar Bergen. Ik ben al een paar keer met mijn dochter op stedentrip geweest, en nu was mijn zoon aan de beurt. Hij wilde graag naar Noorwegen en zo kwamen we uit op de stad Bergen. We wandelden door de oude wijk Bryggen en namen de kabeltrein Fløibanen naar de top van de berg Fløyen. Daar ondervonden we waarom Bergen bekend staat als de meest regenachtige stad van Europa…

Fløyen, Bergen reisjaar in 2022

Op de berg Fløyen… in de regen

Die middag brachten we daarom door op een overdekte plek: het natuurhistorisch museum. Op onze laatste volle dag deden we een fjordcruise vanuit Bergen naar Mostraumen. Een erg leuke manier om wat meer van de omgeving te zien.

Bourgondisch weekendje Gent

In november deden we ons laatste buitenlandse tripje van mijn reisjaar in 2022. We gingen met vrienden een weekendje naar het altijd gezellige Gent. Het was een tijd geleden dat we er voor het laatst waren, dus het was erg leuk om weer eens door het mooie oude centrum te wandelen. We bekeken street art en gingen winkelen, maar we hebben er vooral ook erg lekker gegeten en Belgische biertjes gedronken.

Gent by night

Uitstapjes in Nederland

Tussen de vakanties en stedentrips door deed ik ook nog een paar leuke uitstapjes in Nederland. Zo bezocht ik op een frisse dag in januari eindelijk eens het fotogenieke Palendorp op het strand van Petten.

En in maart ging ik met vriendin S. naar de Marker Wadden, dat stond ook al een tijdje op mijn lijstje. Het was een koude maar zonnige dag, perfect om te wandelen in dit bijzondere natuurgebied! En wat het extra leuk maakt, is dat je er eerst nog met de boot naartoe moet. Wij maakten de overtocht vanuit Lelystad met het mooie zeilschip Abel Tasman.

wandelen op de Marker Wadden

In de herfstvakantie gingen we weer eens naar Dierenpark Hoenderdaell in Anna Paulowna. Dit park is al verschillende keren uitgeroepen tot ‘leukste uitje van Noord-Holland’ en dat snappen wij helemaal! In het dierenpark is ook Stichting Leeuw gevestigd, die ontheemde katachtige roofdieren opvangt. Dit zijn vaak voormalige circusdieren en recent ook roofdieren uit dierentuinen in de Oekraïne, vanwege de oorlog. Sinds 2022 is ook SOS Dolfijn gevestigd op het landgoed, voor de opvang van dolfijnen en bruinvissen. Dit alles maakt dat dit dierenpark net even anders is dan andere dierentuinen.

maki

Maki’s voeren in dierenpark Hoenderdaell

Plannen voor 2023: Nieuw-Zeeland

Voor de komende maanden heb ik nog niets gepland staan. Maar… in de zomervakantie gaan we naar Nieuw-Zeeland! Het land is weer open voor toeristen, en als er de afgelopen jaren iets duidelijk is geworden, is het wel dat je nooit weet hoe het loopt. Vandaar dat we niet afwachten, maar komende zomer al gaan. De vliegtickets zijn geboekt (maar pfff, wat een prijzen!!), dus we kunnen gaan plannen. In 2016 hebben we 3,5 week door Nieuw-Zeeland gereisd en komend jaar hebben we een week langer de tijd. Het idee is om familie te bezoeken op het Noordereiland en daarna met een auto rond te reizen over beide eilanden. We kijken er alle vier nu al enorm naar uit, dus nu maar hopen dat er niets tussenkomt. Fingers crossed! 😀

Doubtful Sound

In de Doubtful Sound in 2016…

Over Ishetnogver.nl

In 2021 stonden er vooral blogs over Nederland in mijn lijstje van best gelezen blogs. Niet heel raar natuurlijk. Maar gelukkig was dat dit jaar anders. Mijn blogs over Krakau, Genua en Slovenië hebben het heel goed gedaan, net als mijn blogs over Mallorca en Kreta. Als het om Nederland gaat, doen mijn blogs over het Roegwold, de Amsterdamse Waterleidingduinen en Marken het goed. Ik heb het afgelopen jaar meer affiliate-linkjes en banners op mijn website geplaatst. Dankzij deze linkjes van partijen als Booking, GetYourGuide en Tradetracker naar hotels, excursies en vakantieparken, verdien ik een beetje geld. En dat is fijn, want deze uit de hand gelopen hobby lijkt vaak verdacht veel op werk. (Maar wel heel leuk werk!) Dus wil je een hotel of excursie boeken, doe dat dan vooral via de handige Booking-widget aan de rechterkant op mijn website, of via een van de linkjes of banners op mijn blog. 😊

Hoe was jouw reisjaar in 2022 en wat zijn je plannen voor 2023? Laat het weten in een reactie!

Ook leuk om te lezen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.