Home Algemeen Mijn blog en mijn reisjaar in 2021: de samenvatting

Mijn blog en mijn reisjaar in 2021: de samenvatting

by Annemarie
mijn reisjaar 2021

Het is weer zover: de jaarlijkse samenvatting van alle prachtige reizen die ik het afgelopen jaar heb gemaakt. Ahum. Hoopten we in 2020 nog dat de coronacrisis een tijdelijk dingetje was, inmiddels weten we beter. We zitten er namelijk nog steeds middenin… Desondanks heb ik toch wat leuke tripjes kunnen maken het afgelopen jaar, hoewel wat minder ver en exotisch dan we hadden gehoopt. Maar met twee buitenlandse reisjes mag ik niet klagen denk ik, gezien de omstandigheden. Ook ontdekten we weer nieuwe plekken in Nederland. Een overzichtje van mijn reisjaar in 2021.

Midweekje in Nunspeet

wandelen in de Leuvenumse Bossen
We trapten in de voorjaarsvakantie in februari af met een midweekje op een vakantiepark in Nunspeet. Mijn man moest wel een paar dagen aan het werk, en ik heb ook gewerkt vanuit ons vakantiehuisje. Ja ja, een workation, helemaal hip! Onze kinderen vermaakten zich ondertussen prima op het vakantiepark. En natuurlijk gingen we er ook op uit. We gingen wandelen in de Leuvenumse Bossen, en bezochten voormalig vissersdorp Elburg en een onderduikschuilplaats in het bos uit de Tweede Wereldoorlog: het Verscholen Dorp.

Midweekje op de Utrechtse Heuvelrug

reisjaar 2021
Ook in de meivakantie bleven we noodgedwongen in eigen land. We boekten een huisje op een vakantiepark in Maarn, op de Utrechtse Heuvelrug. Helaas zat het weer een beetje tegen, we hebben veel regen gehad. Maar tussen de buien door hebben we toch wat gezien van de omgeving. De Pyramide van Austerlitz stond bijvoorbeeld al een tijdje op mijn lijstje, en die is inmiddels afgevinkt. Hetzelfde geldt voor het mooie Henschotermeer. Het vakantiepark waar we verbleven grenst aan dit meer. En we wandelden in de Kaapse Bossen bij Doorn, waar we ook uitzichttoren De Kaap beklommen.

Campertripje in eigen land

In het lange Hemelvaartweekend gingen we met een camper van de Camper Club op pad. We haalden de camper op woensdagmiddag al op en reden naar Natuurkampeerterrein ‘Het bos roept’ in Slootdorp, vlakbij Den Oever. Wat een leuke, relaxte camping is dat! Helaas konden we er maar één nachtje blijven, want de camping was al volgeboekt voor de rest van het weekend. Dus een dag later stapten we de camper weer in en reden we over de Afsluitdijk naar Groningen. We stopten op de dijk om wat foto’s te maken en het monument te bekijken. Dat doen we anders nooit, maar hé, het was vakantie.

reisjaar 2021

We kampeerden een paar nachten op camping Break Out in Harkstede. Deze camping is een beetje verouderd, maar ligt leuk aan de Grunoplas, een recreatiemeertje waar onze kinderen hebben gewaterskied. Erg leuk, en ze deden het nog best oké voor een eerste keer! Verder hebben we gewandeld in natuurgebied De Onlanden, waar we ook de uitkijktoren beklommen. We wandelden ook over het vlonderpad in ’t Roegwold en bezochten de Fraeylemaborg.

Zomer (sort of…) in Polen

Normaal gesproken weten we in december of januari al waar we naartoe gaan in de zomer, maar nu bleef dat tot het laatst onzeker. Want gingen de grenzen nou wel of niet open, en welke regels golden er overal? Pffff. Het werd Polen, omdat dat goed te bereizen is met de auto en we maar twee landsgrenzen over hoefden. We begonnen in een van mijn favoriete Europese steden: Krakau. Het was super om daar weer een paar dagen rond te dwalen en lekker uit eten te gaan, en we hadden er prachtig (& warm) weer bij.

Krakau

Vanuit Krakau reden we naar het toeristische stadje Zakopane, in het zuiden bij het Tatragebergte. De eerste dagen hadden we mooi weer en trokken we er veel op uit om te wandelen. Zo wandelden we 16 kilometer naar het bergmeer Morskie Oko… waarvan zeker de helft in de stromende regen. Onze kinderen waren not amused, en ik was er na een tijdje ook wel klaar mee. We waren allemaal doorweekt. De tweede helft van de week bleef het helaas regenachtig.

reisjaar 2021

Van Zakopane reden we naar het stadje Jelenia Gora, bij het Poolse Reuzengebergte. We bezochten de pas geopende Sky Walk, een uitkijktoren in Świeradów-Zdrój. Een dag later gingen we (elektrisch) mountainbiken bij het stadje Szklarska Poręba. Verder zagen we een paar mooie watervallen, verkenden we het centrum van Jelenia Gora en bezochten we kasteel Chojnik. Omdat het appartement waar we zaten een beetje tegenviel en vol zat met muggen, vertrokken we een dag eerder dan gepland.

Poznan

We sloten onze vakantie in Polen af met drie nachten in Poznan, ook al zo’n leuke en mooie stad! We verkenden uiteraard de stad, zaten op terrasjes en gingen veel uit eten. En we maakten nog een uitstapje naar de Międzyrzecz-bunkers van de Oder-Warthe Stelling uit WO II. Ik vond het super om Polen – toch een wat minder voor de hand liggende vakantiebestemming – wat beter te leren kennen. Maar onze kinderen waren wat minder enthousiast, wegens te veel regen en te veel wandelen. 😉

Nazomeren op Kreta

Kreta
In de herfstvakantie hadden we behoefte aan zon en een echte relaxvakantie. De regels waren op dat moment minder streng en dat deed ons besluiten om een weekje naar Koutouloufari op Kreta te gaan. Hoewel ik een vliegreis in deze omstandigheden wel een twijfelgevalletje vond. (En heel eerlijk: ik ga voorlopig echt liever met onze eigen auto op pad, dat scheelt een hoop stress en ergernis). Maar Kreta was heerlijk! Lekker een beetje rondhangen bij het zwembad, buiten eten en een paar dagen op pad met een huurauto om wat van het eiland te zien. Volgend jaar weer, wordt hier al gezegd.

Eropuit in eigen land

Rondje Marken
En tussen deze reisjes door gingen we er ook regelmatig op uit in Nederland. Zo wandelde ik met een vriendin een ‘Rondje Marken‘ en verkenden we in Flevoland de Oostvaardersplassen. Ik bezocht de Schoorlse Duinen en recreatiegebied Het Twiske, en ik ging ook vaak wandelen in de buurt, in het duingebied van Castricum en Wijk aan Zee bijvoorbeeld. En een paar weken geleden ging ik naar STRAAT, een street art-museum op de kleurrijke NDSM-werf in Amsterdam.

Street art in het STRAAT Museum

Ishetnogver.nl in cijfers

Tja, de cijfers… in de eerste maanden van 2021 waren die natuurlijk niet geweldig, door de lockdowns en reisbeperkingen. Reizen over de grens zat er niet in, en dat was terug te zien in de bezoekersaantallen op mijn website. Maar vanaf april begonnen de cijfers een beetje te stijgen en vanaf mei zat ik weer ruim boven de 10.000 bezoekers per maand. Begin juni werden in Nederland veel maatregelen versoepeld, en reizen naar veel landen in Europa werd gemakkelijker (met vaccinatiebewijs of negatieve test). Ook dat was duidelijk terug te zien in het verkeer op mijn blog: in juli tikte ik bijna de 20k aan, en in augustus ging ik daar ruimschoots overheen en haalde ik net de 25.000 niet. Een nieuw record! Zoals alle jaren zijn november en december slechte maanden voor mijn blog. Hopelijk wordt volgend jaar beter, met nieuwe records. Ik zou ook graag wat meer willen bloggen, maar in de praktijk blijkt vaker dan 1x per week gewoon niet haalbaar, naast mijn werk en mijn gezin.

wandelen in Wijk aan Zee

Best gelezen blogs

Het zal je niet verbazen dat mijn blogs over wandelingen en andere uitjes in Nederland beter dan anders werden gelezen, omdat we heel lang nergens anders heen konden. Zo deed mijn blog over wandelen bij de Posbank in Nationaal Park Veluwezoom het erg goed, net als mijn blog over herten spotten in de Amsterdamse Waterleidingduinen, en wandelen bij Echten en Ruinen in Drenthe. Buiten Nederland deden mijn blogs over bezienswaardigheden in Genua, en zien & doen in Krakau het erg goed. En ook mijn blogs over Slovenië en de Belgische Ardennen blijven populair.

Socializen

Op het gebied van social media gebeurde er niet veel spannends. Wel groeide mijn Instagram-account van 1.830 volgers eind 2020 naar 2.300 nu. Op Facebook en Twitter gebeurde er weinig qua aantal volgers, en ook Pinterest is stabiel met ruim 1.100 volgers en gemiddeld tussen de 90-120k maandelijkse weergaven. Begin vorig jaar zat ik zelfs even boven de 210k, een nieuw record. Maar Pinterest schommelt nogal, dus het was helaas maar van korte duur.

wandelen in de Schoorlse Duinen

In de Schoorlse Duinen

Inkomsten via Ishetnogver.nl

Het afgelopen jaar ben ik meer gaan doen met affiliate-linkjes op mijn website. Dankzij deze linkjes van partijen als Booking, GetYourGuide en Tradetracker naar onder meer hotels, excursies en vakantieparken, verdien ik een beetje geld met mijn blog. En dat is mooi meegenomen, want ik steek aardig wat uren in deze uit de hand gelopen hobby. Dus wil je een hotel boeken, doe dat dan vooral via de handige Booking-widget aan de rechterkant op mijn website, of een van de linkjes of banners op mijn blog. Jou kost het niets extra, maar ik krijg een klein percentage van je boekingsbedrag. Ik kan overigens niet zien wie wat geboekt heeft, mocht je je dat afvragen. 😊

Vooruitblik reisjaar 2022

ERROR!! File not found…😜
Over mijn reisplannen voor 2022 kan ik kort zijn: die zijn er nog niet. Vreselijk!