Home Algemeen Mijn blog en mijn reisjaar 2018: de samenvatting

Mijn blog en mijn reisjaar 2018: de samenvatting

by Annemarie
reisjaar 2018

Het jaar 2018 is bijna afgelopen en dus is het tijd voor een terugblik op het afgelopen jaar. Iedere zichzelf respecterende blogger doet dat, dus ik ook! Hoe gaat het met mijn blog, welke artikelen werden het meest gelezen en welke reizen maakte ik ook weer het afgelopen jaar? Het waren er best veel, 2018 was een supermooi reisjaar voor mij! Ik ging acht keer op reis, zowel dichtbij als ver weg, met mijn gezin, met vrienden, een vriendin, en met de dames van Expeditie Kids Enzo.

Edinburgh

We trapten het jaar af met een stedentrip naar Edinburgh met twee bevriende stellen. De kinderen lieten we thuis (wat ons nooit in dank wordt afgenomen). We zagen veel van de stad, beklommen een glibberige Arthur’s Seat (er lag ijs!) en dronken natuurlijk ook de nodige Schotse biertjes in gezellige pubs.

België

In februari mocht ik samen met de andere dames van Expeditie Kids Enzo naar een vakantiehuis van BeauJean Vacances in België. Het huis was zo groot, dat de kinderen ook mee mochten. We sliepen in een prachtige voormalige boerenhoeve en stroopstokerij in het gehucht Charneux, verkenden de omgeving en hadden goede gesprekken. In mei ging ik met man en kinderen weer naar België, naar Dinant. Een mooi stadje in de Ardennen en aan de Maas, waar we heel veel gezien en gedaan hebben. We gingen railbiken, varen, wandelen en genoten van het mooie weer.

Krakau

In juni mocht ik als ‘aanhang’ mee op een zakentripje naar Krakau via het werk van mijn man. Ik kende echt niemand, behalve mijn man dan, maar het was erg leuk. Het was lang geleden dat ik in een touringcar langs bezienswaardigheden werd gereden. 😉 Maar wat is Krakau een mooie en interessante stad! We bezochten ook Auschwitz en dat maakte erg veel indruk. Wat je daar ziet vergeet je nooit meer.

Namibië

Eindelijk was het dan zover: in augustus gingen we voor het eerst met onze kinderen naar Afrika. Met de voorbereidingen van de reis was ik bijna een jaar eerder al begonnen. We reisden drie weken lang rond in een 4×4-auto met twee daktenten. Het kamperen in Namibië was even wennen, een beetje afzien (want het was koud ’s nachts), spannend (als we ’s nachts een leeuw hoorden bijvoorbeeld), maar vooral heel erg leuk. We hebben supergave dingen gezien en gedaan: we hebben Dune 45 beklommen in de Sossusvlei, gekajakt tussen de zeehonden, gesandboard, wild gespot in Etosha National Park en op 5 meter afstand van een neushoorn gestaan zonder hek ertussen. Over deze reis raken we voorlopig nog niet uitgepraat.

kamperen in Namibië

Limnos in Griekenland

Het had even wat voeten in de aarde – want ging het nou wel of niet door? – maar in oktober mocht ik op uitnodiging van het Grieks Verkeersbureau naar het onbekende eiland Limnos. Ik nam vriendin S. mee, want dat vond ik veel gezelliger dan alleen. Omdat mijn blog niet zo heel groot is, komen dit soort blogtrips niet zo vaak voor. Ik mag dan misschien best vaak weg gaan, de meeste reisjes betaal ik nog altijd zelf. Des te leuker dus als ik dan ook een keer mag! En nog leuker dat Limnos ook nog eens een heel mooi eiland bleek te zijn, met leuke dorpjes, mooie stranden en veel bezienswaardigheden.

Ik maak een foto op Limnos – foto gemaakt door George Kontellis

Moeder-dochtertrip Lissabon

Griekenland kwam ‘even tussendoor’, maar de stedentrip naar Lissabon met mijn dochter in de herfstvakantie stond al langer gepland. Het was een beetje dicht op elkaar – na zes dagen thuis mocht ik alweer naar Schiphol – maar daarom niet minder leuk. De laatste keer dat ik in Lissabon was geweest was ik zwanger van mijn dochter, en nu, 13 jaar later, waren we er samen! We deden een fietstocht door Lissabon, verkenden de straatjes van Alfama en maakten ook nog een uitstapje naar Sintra.

Winterkamperen in Drenthe

Mijn laatste reisje was in november. Toen gingen we op uitnodiging van Landclub Ruinen winterglampen in een luxe safaritent. Het was dat weekend superkoud, maar in de tent brandde een pelletkacheltje waardoor het heerlijk warm was. Onder een strakblauwe lucht verkenden we op de fiets Nationaal Park Dwingelderveld. Echt prachtig met al die herfstkleuren!

Nationaal Park Dwingelderveld

En dan even over Ishetnogver.nl

Mijn blog groeide het afgelopen jaar verder door, de lijn van de bezoekersaantallen blijft mooi stijgen. Zoals altijd zijn de zomermaanden de beste maanden als het gaat om het aantal bezoekers van mijn website. In augustus verbrak ik met meer dan 10.000 bezoekers in een maand tijd een record. Natuurlijk zou ik sneller kunnen groeien als ik vaker zou bloggen, maar meer dan één blog per week lukt me gewoon niet. En zelfs dat ene blog in de week is soms al een struggle. 😉 In 2018 schreef ik in totaal 45 blogs. Mijn best gelezen blogs die ik het afgelopen jaar schreef zijn 7x doen in Slovenië, het beklimmen van Arthurs Seat in Edinburgh en mijn tips voor wat je kan doen in Krakau.

Zicht op de Mariakerk in Krakau

Sociale cijfertjes

Ook op social media groeit het aantal volgers gestaag door. Op Facebook heb ik inmiddels meer dan 600 volgers. Daar kan nog meer bij! Op Instagram ben ik de grens van 1.000 volgers gepasseerd, de teller staat nu op ca. 1.280. (Dat wisselt per dag, dankzij de fijne follow/unfollow-praktijken van sommige mensen & fake accounts op dit sociale medium). De afgelopen maanden heb ik wat meer energie gestoken in Pinterest, en dat heeft gewerkt. Mijn bereik is gestegen van 6.000 maandelijkse ‘viewers’ naar 70.000. Mijn aantal volgers op Twitter is met 2.200 volgers stabiel gebleven. Ik gebruik Twitter niet heel intensief voor mijn blog, het is vooral mijn persoonlijke uitlaatklep voor van alles. En nog wat. (Van het delen van blogposts, kattenplaatjes en tweets over mijn kinderen, tot tweets over actualiteiten, het weer, The Voice of Holland en Donald Trump).

Bring in the money!

In 2018 heb ik voor het eerst een beetje geld verdiend met mijn blog, met dank aan de affiliate linkjes die sinds kort in sommige blogposts staan. Als je via zo’n linkje een hotel boekt bij Booking.com of een fietstocht bij Baja Bikes, dan ontvang ik daarvoor een kleine commissie. Jou kost het helemaal niets extra, maar voor mij is het natuurlijk heel fijn dat ik eindelijk wat kan verdienen met mijn uit de hand gelopen hobby. Als jullie het bedrag van mijn eerste verstuurde factuur horen, rollen jullie van de bank van het lachen, maar hé, het begin is er!

Lissabon met kinderen

Street art in Lissabon

Plannen voor 2019

Ook in 2019 blijf ik stug doorbloggen. Ik vind het nou eenmaal veel te leuk, en ik ben er best trots op dat ik het zo ondertussen al ruim drie jaar volhoud. En dat mijn blog groeit. Qua reisplannen staan er op dit moment drie trips gepland voor 2019. In de tweede week van de kerstvakantie gaan we met de kinderen twee dagen naar Antwerpen. Een stad waar we met z’n tweeën al vaak zijn geweest, maar nog nooit met onze kinderen. En dat kan natuurlijk niet! Eind januari gaan we met vrienden (en met zonder kinderen) een lang weekend naar Palma de Mallorca. En in juli gaan we drie weken rondreizen door… Georgië. De tickets zijn geboekt, verder gaan we alles nog uitstippelen. Nu al zin in! Hopelijk komen er nog een paar leuke uitstapjes en reisjes bij. 😊

Hoe was jouw reisjaar 2018? En heb je al vakantieplannen voor 2019? Laat het weten in een reactie!

Ook leuk om te lezen

6 reacties

Denise 25 december 2018 - 8:44 am

Wat een mooi reisjaar was het voor je Annemarie! Vooral jullie trip in Namibië natuurlijk. Echt heel gaaf! Maar daarnaast heb je ook veel andere mooie plekken gezien. Leuk om even terug te lezen.
Qua bezoekers gaat het bij jou echt nog flink groeien, daar ben ik van overtuigd.
In Pinterest moet ik ook echt meer energie gaan steken, dat zei ik vorig jaar ook al. Nu deel ik er alleen maar blogs en that’s it. Ik volg je er nu in elk geval. Veel succes komend jaar met je blog. O, en fijne kerst nog! (De kinderen zijn vandaag niet bij mij en ik was alweer vergeten dat het kerst is. ;-))

Annemarie 27 december 2018 - 12:02 pm

Dank je! Ik hoop ook dat mijn blog nog flink gaat groeien. Het zou wel wat sneller mogen, haha. Hopelijk heb je een gezellige kerst gehad! 🙂

Ech Wel 24 december 2018 - 11:40 pm

Mooi jaar hoor, vooral Namibië lijkt me ech bijzonder. Wij waren dit jaar in de jungle van Thailand, en, hoewel we maar weinig dieren zagen, merkte ik toch wel dat wilde beesten in het ech zien wel heel speciaal. Dat ziu ik graag nog eens doen. Namibië lijkt daar wel erg geschikt voor. Dat óf Zuid-Afrika.

Voor komend jaar hebben wij Auschwitz op het programma staan. Werelderfgoed toont over het algemeen het beste wat de mens heeft gepresteerd, dan is dit wel ech het andere uiterste… aan de ene willen we het graag zien, aan de andere kant zijn we toch ook ern beetje huiverig voor de indrukken. Zelf ergens last van gehad of viel het mee?

Annemarie 27 december 2018 - 12:00 pm

Wilde dieren spotten blijft inderdaad bijzonder! Ik ben zowel in Zuid-Afrika als Namibië geweest en zou niet kunnen kiezen. Beide landen zijn prachtig en totaal anders. Ons bezoek aan Auschwitz was erg indrukwekkend en ik heb er wel een traantje gelaten. De verhalen die je hoort van de gids en de dingen die je er ziet… Het blijft je nog lang bij.

Sigrid 24 december 2018 - 7:28 am

Mooi jaar! Ik vraag me af hoeveel mensen er nou doorklikken naar je site op pinterest? De cijfers klinken indrukwekkend, maar levert dat ook veel verkeer op? Ik zat op den duur over de 100k impressies maar er klikte 3 mensen door. Daar ga ik al dat werk niet voor doen 😂

Annemarie 24 december 2018 - 9:28 am

Haha, voor 3 kliks zou ik het ook niet doen! Ik ben met Pinterest aan de slag gegaan omdat Facebook zo terugloopt. Ik krijg op dit moment dubbel zoveel verkeer uit Pinterest als uit Facebook. Ik probeer uit of het genoeg oplevert en tot nu toe vind ik de resultaten positief. En qua extra werk: ik besteed een paar keer per week een halfuurtje aan Pinterest. Valt best mee. Veruit het meeste verkeer komt overigens nog altijd ‘organisch’ via Google naar mijn site. 🙂

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.