Je gaat op vakantie met het vliegtuig en bij aankomst op je bestemming blijkt dat je bagage kwijt is. Heb je dat wel eens meegemaakt? Tot vijf weken geleden was het ons nog nooit overkomen, maar tijdens onze (supergave) vakantie naar Nieuw-Zeeland gebeurde het twee keer. Zowel bij aankomst in Auckland als bij terugkomst op Schiphol was onze ruimbagage nergens te bekennen. En dat is echt heel vervelend! In deze blog ons verhaal en tips voor wat je kan doen om te voorkomen dat je bagage kwijtraakt. Niet dat ik een expert ben op dit gebied, maar inmiddels wel een ervaringsdeskundige, helaas.
Run like hell
Vijf weken geleden vlogen we via Frankfurt en Singapore naar Auckland in Nieuw-Zeeland. We hadden een nogal krappe overstap op Frankfurt, van een uur en een kwartier. Dus toen op Schiphol bij de gate werd omgeroepen dat de vlucht een uur vertraging had, waren we niet blij. Onze aansluitende vlucht gingen we waarschijnlijk missen. En wij waren niet de enigen. Tijdens de vlucht vertelde de purser dat er toch een kleine kans was dat we onze volgende vlucht konden halen, doordat veel andere vluchten ook vertraagd waren door het drukke luchtverkeer in Europa. Hij adviseerde iedereen om te “run like hell!”.
Koffers kunnen niet rennen
Dus na aankomst op Frankfurt renden wij naar de gate van het volgende vliegtuig. Onderweg moesten we ook nog even door de paspoortcontrole. Ondertussen was de vertrektijd van onze volgende vlucht al verstreken. Maar het vliegtuig had op ons en een paar anderen gewacht. Heel fijn! Buiten adem stapten we het vliegtuig in. Pffff. De overstap naar de volgende vlucht, van Singapore naar Auckland, verliep gelukkig zonder problemen. Vlak voor de landing in Auckland kwam er een stewardess naar ons toe met een formulier. Ze vertelde ons dat onze koffers waren achtergebleven in Frankfurt. Koffers kunnen nu eenmaal niet rennen, dus die hadden de vlucht niet gehaald. Dat hadden we eigenlijk al een beetje verwacht.
Aangifte doen van vermiste koffers
Op de luchthaven van Auckland deden we melding van onze vermiste koffers. De oudere man achter de balie was heel aardig, maar ook heel traag. De informatie op het door ons ingevulde formulier moest hij invoeren in de computer en dat duurde zo enorm lang. Hij vroeg mij om naar zijn kant van de balie te komen, zodat ik kon meekijken op zijn scherm. En dat was maar goed ook, want hij typte niet foutloos. We hadden er weinig vertrouwen in dat we onze reistassen ooit nog terug zouden zien, maar na drie dagen werden ze toch nog bezorgd op ons tijdelijke vakantieadres in Hamilton. Hoera!
Wéér geen koffers!
Na vijf weken rondreizen door Nieuw-Zeeland kwamen we na ca. 32 uur reizen vermoeid aan op Schiphol. En wat denk je? Wéér geen koffers! We hebben een uur bij de bagageband gestaan, maar helaas. En dat gold voor heel veel mensen die bij ons in het vliegtuig vanuit München hadden gezeten. Dusssss, maar weer aangifte doen, deze keer bij het kantoortje van Aviapartner die de bagageafhandeling voor Lufthansa doet. Er stond een enorme rij en het schoot niet op. Er was namelijk maar één medewerker van Aviapartner aanwezig voor het verwerken van aangiftes van meer dan 100 mensen. Iemand had een paar formulieren weten te bemachtigen en deelde die uit aan een paar anderen, waaronder aan mij. Het douaneformulier voor vermiste bagage konden we alvast invullen. Ook hoorden we van iemand dat je online aangifte kon doen bij Lufthansa, dus dat hebben we ook gedaan.
Chaos en nul informatie
Het was echt heel slecht geregeld bij Schiphol. Als er zoveel mensen zo lang staan te wachten zonder informatie, kun je wachten op problemen. Mensen worden boos, mensen gaan voordringen waardoor er nog meer mensen boos worden, en meer van dat alles. De marechaussee kwam zelfs even naar het kantoortje, omdat het wel erg vol stond met mensen. Ik kan me voorstellen dat de medewerker zich niet prettig voelde. Nadat ik ruim 2 uur in de rij had gestaan, en ongeveer 3 meter was opgeschoten, kwamen er twee medewerkers van Schiphol bij de rij staan. Toen ik ze vroeg of er niet iets centraal geregeld kon worden, zoals het uitdelen van de benodigde formulieren, was het antwoord dat dat niet hun afdeling was. Maar ze boden wel aan om mijn ingevulde formulier af te geven in het kantoor. Heel fijn, want anders had het nog zeker een uur geduurd voordat we aan de beurt waren geweest. En nu is het afwachten of we onze bagage ooit nog terug krijgen. Vooralsnog is de statusupdate van Lufthansa nog steeds dat ze op zoek zijn naar onze koffers…
Update oktober 2023: drie weken na thuiskomst kregen we bericht dat de koffers gevonden waren op de luchthaven van München. De drie reistassen werden op 2 verschillende vluchten naar Schiphol gebracht. Vervolgens hebben ze daar een tijd gestaan omdat ze op Schiphol ook een enorme achterstand hebben met het verwerken van bagage. Vier weken na thuiskomst kregen we de eerste reistas terug, een week later de tweede, en na 5,5 weken ook de derde.
Tot zover ons verhaal. En dan nu praktische tips voor het voorkomen dat je koffers kwijtraken, en wat je kan doen als je bagage kwijt is.
Tips om te voorkomen dat je bagage kwijtraakt na een vlucht
– Vlieg niet met Lufthansa of via Duitsland! Deze tip is natuurlijk niet serieus, maar wij raakten beide keren onze reistassen kwijt na een overstap in Duitsland (Frankfurt en München), na een vlucht met Lufthansa. Maar dit kan natuurlijk overal gebeuren.
– Neem wat reservekleding mee in je handbagage, dan heb je nog iets als je koffer kwijtraakt. Gelukkig hadden wij dat gedaan, zodat we allemaal nog wat ondergoed, sokken en een schoon shirt hadden.
– Verdeel je spullen over meerdere koffers. Wij zorgen er altijd voor dat er in elke reistas wat kleding zit voor iedereen uit ons gezin. Mocht er dan één reistas kwijtraken, dan heeft iedereen in elk geval nog schone kleren om aan te trekken. Op de bestemming aangekomen doen we een herindeling van de tassen, zodat iedereen zijn/haar eigen spullen weer bij elkaar heeft.
– Voorzie je reistassen of koffers van een adreslabel met telefoonnummer.
– Zorg voor een ruime overstap als je meerdere vluchten hebt. Als jij moet rennen om je aansluitende vlucht te halen, is de kans groot dat je koffers niet mee komen.
– Bewaar de bagage tags die je krijgt bij het inchecken van de ruimbagage goed.
– Koop een gps-tracker voor in je bagage, zoals de Apple AirTag of de Samsung Galaxy SmartTag (want zoals iemand zei: “dan kun je in het vliegtuig al zien dat je bagage op de luchthaven achtergebleven is”, haha)
– Is je zoekgeraakte bagage gevonden? Hoera! Laat je bagage dan thuis bezorgen en haal het niet af op Schiphol, want daar is het nog steeds een rommeltje in de bagagehal met overal bergen achtergelaten koffers en tassen.
Wat te doen als je bagage kwijt is
– Vul een PIR-formulier (Property Irregularity Report) in en maak er een foto of een kopie van.
– Doe een rechtstreekse melding bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je hebt gevlogen, die is aansprakelijk. Wij hebben meteen online aangifte gedaan bij Lufthansa. Via het bevestigingsnummer van de aangifte kunnen we nu online de status checken.
– Weet de merken van je koffers/reistassen en/of maak foto’s. Wij wisten de merken van twee van onze reistassen, maar de derde… we hebben ‘m al zo lang. Bij de aangifte werd naar de merken en uiterlijke kenmerken van de tassen gevraagd.
– Heb je je koffer of reistas beveiligd met een cijferslotje? Geef dan de code door als je aangifte doet van je vermiste bagage. Zo kan de douane de inhoud van je bagage checken indien nodig, zonder je koffer te beschadigen.
– Als je door je vermiste bagage nieuwe kleding, toiletartikelen of andere noodzakelijke benodigdheden moet aanschaffen, bewaar dan de bonnetjes voor een vergoeding door de reisverzekering en/of luchtvaartmaatschappij. Let op: alleen de kosten voor noodzakelijke artikelen worden vergoed! Dus je kan niet helemaal los in de winkelstraat als je koffer net een dag kwijt is.
– Is je bagage weer gevonden? Dan heb je 21 dagen de tijd om je gemaakte kosten te claimen, meestal online via de luchtvaartmaatschappij. Je hebt daarvoor nodig: het referentienummer van het PIR-formulier, de bonnetjes van je aankopen, een kopie van je boarding pass en een kopie van je paspoort.
– Is je koffer na 21 dagen nog steeds niet terecht? Dan is deze officieel ‘kwijt’. 🙁 Je kan binnen 21 dagen een claim indienen bij de aansprakelijke luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie voor een vergoeding.
– Bij vermiste, vertraagde of beschadigde bagage is de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk tot een maximum van € 1.300.
– Als de luchtvaartmaatschappij de schade niet wil vergoeden, kun je ook een claim indienen bij je reisverzekering.
– Zie de website van de Rijksoverheid voor meer informatie over je rechten als je bagage kwijt of beschadigd is.
– En bekijk de website van Consuwijzer voor wat je kan doen als je bagage kwijt is. Ook op de website van de Consumentenbond staan tips.
Heb je nog meer tips? Deel ze, dan vul ik dit lijstje aan!
Mijn blogs over Nieuw-Zeeland vind je hier.
2 reacties
Vlieg ook niet via johannesburg. Raakt je tas ook vaak kwijt of worden spullen uit gestolen. Sealen is dan een goede optie.
Wij hadden onze reistassen op de heenreis geseald inderdaad. Voelt net wat veiliger.