Home Europa Slovenië in sneltreinvaart

Slovenië in sneltreinvaart

by Annemarie
Predjama Castle in Slovenië - Annemarie Smit

Slovenië is hot, of zo lijkt het in elk geval. Ik hoor en lees er de laatste tijd veel over. In de zomer van 2015 hadden wij op de terugweg vanuit Kroatië richting Duitsland ruimte vrij gehouden voor een extra tussenovernachting. Het oorspronkelijke idee was dat we een nachtje Venetië zouden doen, maar daar zagen we van af (te druk en te warm in de zomer). Ik ging op zoek naar een andere bestemming die enigszins op de route naar Duitsland lag. Al Googelend kwam ik foto’s tegen van de Vintgar-kloof in Slovenië, vlakbij de grens met Oostenrijk. Dat zag er mooi uit, daar wilde ik heen! Bestemming gevonden dus.

Predjama Castle

De rit van Umag in Istrië naar de kloof was iets meer dan twee uur. Op een ander reisblog had ik een foto gezien van Predjama Castle in Slovenië, vlakbij de plaats Postojna en dat zag er redelijk spectaculair uit. Postojna ligt vlak naast de snelweg E70/E61 richting Ljubljana en Oostenrijk, en is ook bekend vanwege het grote grottenstelsel Postojnska Jama dat je daar kunt bezoeken. Wij hadden helaas geen tijd om beide te doen en kozen voor het kasteel, dat in de rotsen is gebouwd.

Slovenië
Het meer dan 700 jaar oude kasteel lijkt aan een rotswand te hangen en is voor de ingang van een grot gebouwd. Het is eigenlijk half kasteel, half grot. Anders dan andere kastelen dus, en daarom echt een bezoek waard. Na één blik op de buitenkant van het kasteel wilden onze kinderen de binnenkant ook zien. En ze vonden het geweldig. Bij de entreeprijs is een audiotour inbegrepen, zodat je bij elk vertrek in het kasteel toelichting krijgt. Zo leer je nog wat. Bijvoorbeeld dat de open ruimte tussen het dak en de muur van het verblijf van de bedienden zo handig was, omdat ze vanaf daar kokendhete olie over ongewenste bezoekers konden gieten. En dat ridder Erazem Lueger, die het kasteel bewoonde, in 1484 door de vijand werd gedood terwijl hij op het toilet zat. Gênant!

Vintgar-kloof

Vintgar-kloof en Bled

Na Predjama reden we door naar het gehucht Podhom, op 4 kilometer afstand van het meer van Bled. Hier hadden we een klein, nieuw hotel gevonden op loopafstand van de Vintgar-kloof. Deze kloof was in het echt net zo mooi als op de foto’s die ik had gezien. Met heldergroen water, watervallen, houten wandelpaden en bruggetjes… sprookjesachtig. Maar daarover vertel ik in een ander blog meer!

Om deze perfecte dag – want dat was ‘ie – op passende wijze af te sluiten, volgenden we het advies van de hoteleigenaar op en gingen we ’s avonds eten in het restaurant bij het kasteel van Bled. Want: You Only Live Once (ja ja, YOLO….)! 🙂 We kregen een tafeltje buiten op het terras, langs de kasteelmuur en hadden vanaf daar een schitterend uitzicht over het Meer van Bled.
Slovenië
Goed eten, lekker wijntje erbij en ook nog leuk gezelschap – namelijk man en kinderen. Wat wil een mens nog meer. Topdag! Slovenië is hot en dat vinden wij volkomen terecht. Maar één dag in dit mooie land is natuurlijk veel te kort.

Hoe ver was het?
Umag in Istrië – Postojna: 83 kilometer
Umag – meer van Bled/Podhom: 179 kilometer

Lees ook mijn andere blogs over Slovenië!

Heb jij nog meer tips voor een volgend bezoek aan Slovenië?

Ook leuk om te lezen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.