Home Europa I love Griekenland omdat…

I love Griekenland omdat…

by Annemarie
Bella Vista op Corfu

…ik zoveel mooie herinneringen aan de Griekse eilanden heb. Tja, een beetje een cliché, maar het is zo, sorry! Ik heb mijn man, gewoon een Nederlander overigens, zelfs op Kreta ontmoet. Gevalletje ‘uit de hand gelopen vakantieliefde’. Ik heb verschillende Griekse eilanden bezocht en sommige zelfs meerdere keren. Hoewel elk eiland weer anders is, vind je overal mooie strandjes, gezellige badplaatsen, authentieke dorpjes in het binnenland en tavernes met het heerlijkste Griekse eten. Dit zijn mijn drie favoriete Griekse eilanden.

Paardrijden op Corfu

Corfu

Het groene eiland Corfu (of Korfoe) hoort bij de Ionische eilanden aan de westkust van het Griekse vasteland. Vanwege de ligging is het wat korter vliegen naar deze eilanden (nog geen drie uur) en dat is mooi meegenomen als je met kinderen op vakantie gaat. De eerste keer dat wij Corfu bezochten waren we nog met z’n tweeën. In 2011 gingen we nogmaals naar Corfu, met onze twee kinderen. Beide keren zijn we er veel op uit getrokken met een huurauto en bezochten we onder meer Corfu-Stad, het Muizeneiland, het Achilleon (het zomerpaleis van keizerin Sissi), het Canal d’Amour bij het plaatsje Sidari, het Bella Vista viewpoint vlakbij het bergdorp Lakones en het historische dorpje Paleo Perithia, dat dateert uit de 14e eeuw. Je ziet, er is echt veel te doen op dit mooie eiland!

Corfu paardrijden

Paardrijden op Corfu

Echt doen op Corfu: Paardrijden door de mooie natuur! Je rijdt over smalle paadjes tussen olijfbomen door en langs mooie baaitjes. Vanaf de rug van een paard ervaar je Corfu net even anders.

Samos

Ondertussen al wat jaren geleden ging ik met mijn man naar Samos. We hadden een appartementje geboekt in het rustige vissersdorp Iréon aan de zuidkust. Doordat we een hele vroege vlucht hadden, zaten we om 11 uur ’s ochtends al te genieten van een heerlijke Griekse lunch (en dito biertje) bij een taverne met een terras aan het water. Vakantiegevoel: check! 🙂

Griekse eilanden

Ook dit eiland verkenden we met een huurauto: we bezochten Samos-Stad, de populaire badplaats Kokkari en gingen uit eten bij de haven van het stadje Pythagorion. Maar we reden ook door het groene, bergachtige binnenland langs de mooiste bergdorpjes. In Iréon bezochten we de opgravingen van de Tempel van Hera, de Griekse godin naar wie het dorp is vernoemd. We werden ook vrienden met een lief zwerfhondje dat elke middag bij het zwembad van ons appartement te vinden was. Op de dag van vertrek hadden we hem het liefst meegenomen naar huis, maar helaas, hij paste niet in de handbagage…

Echt doen op Samos: Een auto huren en het eiland verkennen. Ga naar de sfeervolle badplaatsen Kokkari en Pythagorion, maar verken ook zeker het bergachtige binnenland.

Griekse eilanden Kreta

Kreta

Op het grootste Griekse eiland, Kreta, ben ik vijf keer geweest, met verschillende reisgezelschappen. De eerste keer was ik er met mijn moeder en zusje, ik zal een jaar of 18 geweest zijn. We genoten vooral van zon, strand en zee (en zwembad) in de badplaats Gouves, maar we gingen ook met de bus naar Heraklion en Chersonissos. En we wandelden de Samariakloof, de ‘easy way’, dus niet de volledige kloof. Een paar jaar later ging ik met mijn zus een weekje naar Chersonissos. We hebben weinig van de omgeving gezien, maar des te meer cafés en clubs. Ik heb aan die week een heel leuk souvenir overgehouden, want ik ontmoette er mijn man, en wel tijdens het kijken van de voetbalwedstrijd Nederland-Brazilië in… de Holland Bar. Hoe romantisch! 😉

Een paar jaar later ben ik met mijn man nog een keer teruggegaan naar Chersonissos, maar dan in het naseizoen. En buiten het hoogseizoen ziet deze badplaats er toch wat anders uit. Veel rustiger. We huurden een auto en bezochten het gezellige dorp oud-Chersonissos en het mooie stadje Agios Nikolaos. We verkenden het Lassithi-plateau met de authentieke dorpjes, tavernes en windmolens. En we gingen ook naar de Samaria-kloof en deze keer liep ik ‘m helemaal. De wandeling is in totaal 16 kilometer lang en het was best zwaar, maar echt, het is absoluut een aanrader!

Griekse eilanden

De Samariakloof (foto: Japo via Wikimedia Commons)

De laatste twee keer dat we naar Kreta gingen hadden we gezinsuitbreiding gekregen. Met onze dochter, en een stel vrienden en hun kinderen, gingen we naar Analipsis. Een rustig dorpje met een gezellig dorpspleintje, veel tavernes en een mooi strand. We maakten voor het eerst kennis met de kindvriendelijkheid van de Grieken. Zo fijn dat je in elk restaurant met open armen wordt ontvangen, ook met kleine kinderen.

Echt doen op Kreta: De Samariakloof lopen en dan de hele tocht van 16 kilometer. Je moet heel vroeg je bed uit en de wandeling is zwaar, met lastige paadjes en meestal hoge temperaturen. Je hebt het bloedheet, je krijgt blaren en dagen later heb je nog spierpijn. Maar het is zo de moeite waard! Als je de wandeling hebt gedaan, heb je echt wel een koud Mythos-biertje verdiend. 😉

Overigens is het vasteland van Griekenland ook de moeite waard. Blogger Yvonne maakte een roadtrip door Noord-Griekenland en bezocht onder meer de beroemde grotkloosters van Meteora.

Wat is jouw favoriete plek in Griekenland?

Ook leuk om te lezen

9 reacties

Reisbloggers 26 juni 2016 - 8:46 pm

Mooie eilanden! Wij willen in september waarschijnlijk weken naar Griekenland.
Maar we hebben nog niks concreet.
Leuk om te lezen en jullie tips te gebruiken.

Marcella Molenaar 21 juni 2016 - 10:09 pm

Ik ben alleen op Rhodos geweest, en moet nodig eens meer zien van ’t mooie Griekenland! De wandeling door de Samariakloof klinkt gaaf! Is het te doen met hoogtevrees?

Annemarie 22 juni 2016 - 10:32 am

Volgens mij is het eerste stuk het engst voor mensen met hoogtevrees, dan loop je namelijk vrij steil naar beneden met een trap. Verder zou het geen probleem moeten zijn denk ik. Maar ik weet niet hoe erg jouw hoogtevrees is…

Stéphanie 19 juni 2016 - 3:55 pm

Mooie foto’s en fijn om te lezen dat Kreta zich ook uitstekend leent voor een natuurvakantie. De wandeling door de Samariakloof is echt iets voor mij! Ik ben nog nooit op een Grieks eiland geweest. Wel ben ik op Cyprus geweest en dat vond ik een prachtig eiland.

Annemarie 19 juni 2016 - 8:04 pm

Op Cyprus ben ik nog nooit geweest. Kreta vind ik echt een aanrader omdat het zo’n veelzijdig eiland is. Mooie, ruige natuur, authentieke dorpjes in het binnenland en drukkere stadjes langs de kust. Als je ervan houdt moet je de Samariakloof zeker een keer gaan doen. Je bent kapot na afloop, maar het is het waard! 🙂

karlien 16 juni 2016 - 10:40 am

Wat een mooie eilanden! Als de kinderen wat ouder zijn & kunnen zwemmen (+ hun bagage deels kunnen dragen) wil ik vliegen naar Athene en vanaf daar gaan eilandhoppen.
Met mijn moeder en zussen was ik ruim tien jaar geleden op Santorini en Naxos, wat hebben we het daar fantastisch gehad!

Annemarie 19 juni 2016 - 8:02 pm

Wat een leuk idee, naar Athene en eilandhoppen. Misschien gaan wij dat ook nog wel eens doen met onze kinderen. Santorini staat hoog op mijn lijstje, daar wil ik echt een keer heen!

Linda 16 juni 2016 - 2:48 am

Kreta vind ik ook erg mooi, Kefalonia lekker afwisselend maar het mooiste eiland (van wat ik tot nu toe gezien heb) vind ik denk ik toch Zakynthos. Deze vakantie hebben wij ook vroegtijdig af moeten breken en ik zal een bezoek hieraan graag nog eens over willen doen. Om de schildpadden te spotten en in de grotten te gaan zwemmen. Alles is simpelweg zo enorm mooi <3

Annemarie 16 juni 2016 - 10:08 am

Zakynthos staat hoog op mijn wensenlijstje van de eilanden die ik nog wil bezoeken. Net als Santorini en Kefalonia… etc. Nog zoveel Griekse eilanden te zien! 🙂

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.