Home Algemeen Mijn jaaroverzicht: het beste van 2015

Mijn jaaroverzicht: het beste van 2015

by Annemarie
Zonsondergang glijbaan Umag

Veel reisbloggers publiceren aan het eind van het jaar een jaaroverzicht. Wat een leuk idee! Als beginnende (nog steeds ja) reisblogger neem ik dat idee gewoon over op mijn blog. Want tja, beter goed gejat dan… etc. Hieronder mijn jaaroverzicht van 2015.

1) Mooiste foto van 2015
Kiezen uit alle foto’s die ik het afgelopen jaar heb gemaakt is lastig, maar dan wordt het deze foto van de Vintgar-kloof in Slovenië. Zie ook nr. 2 van dit lijstje.

Vintgar-kloof in Slovenië

Vintgar-kloof

2) Meest verrassende bestemming van 2015
Slovenië! Toen wij er afgelopen zomer een dag (jaja, een hele…) waren, werden we verrast door de schoonheid van dit land. We waren er op de heenreis doorheen gesjeesd richting Istrië, zoals de meeste mensen doen. Op de terugweg lasten we er een stop in van een dag en een nacht, op doorreis naar Duitsland. Die ene dag hebben we optimaal benut door zoveel mogelijk te zien: het bijzondere kasteel Predhama, de mooie Vintgar-kloof en het meer van Bled. We hebben ons voorgenomen om absoluut een keer terug te gaan naar Slovenië en er dan wat langer te blijven. Het is namelijk echt zonde om er alleen maar doorheen te sjezen op weg naar Kroatië.

Het meer van Bled

Mijn blogs over Slovenië vind je hier.

3) Mooiste zonsondergang 2015
Ik heb een zwak voor zonsondergangen en ik maak er elk jaar tientallen foto’s van. Vaak op het strand, maar ook op vakantie. Welke vond ik nou het mooist? Ik kan eigenlijk helemaal niet kiezen! Daarom kies ik de bijzonderste maar. Deze foto maakte ik in Umag, Istrië.

Zonsondergang glijbaan Umag

De glijbaan is overigens buiten gebruik en ziet er bij daglicht nogal troosteloos uit. Maar zo met die zonsondergang erachter heeft het wel wat.

Zie voor meer van mijn foto’s ook mijn Instagram-account!

4) Mooiste genietmoment van 2015
Ik mag niet klagen, ik heb veel genietmomenten gehad in 2015. Op het strand van Wijk aan Zee bij ons strandhuisje bijvoorbeeld, waar we vooral ’s avonds genieten van de rust en de mooie zonsondergangen. In Slovenië hadden we ook zo’n genietmoment, toen we met z’n viertjes zaten te eten op het terras van het kasteel van Bled, met uitzicht op het meer. Onze kinderen kregen daar zo aanstekelijk de slappe lach, dat andere mensen er ook om moesten lachen. Maar ik kies voor onze laatste lunch in Praag, tijdens een weekendje weg met z’n tweeën. Een paar uur voor onze terugvlucht genoten we van een heerlijke lunch (met ditto wijntje) in het zonnetje op een terras aan het water, met uitzicht op de Karelsbrug. En dat in november.

Uitzicht op de Karelsbrug, Praag

5) Beste beslissing van 2015
De beste beslissing die ik in 2015 heb genomen is te beginnen met dit reisblog. Vroeger schreef ik al verhalen voor mijn zusje, en voor mijn werk ben ik ook altijd met teksten bezig. Ik werk al jaren in de (online) reisbranche waar ik de opkomst van reisbloggers van dichtbij meemaak, ik vind reizen geweldig en ik hou van schrijven. Een gevalletje 1 + 1 + 1 = ehm…3 dus.

Eind maart 2015 was het zover, ik publiceerde mijn eerste blog op Is het nog ver. Spannend! Daarna volgden er nog bijna 50 (zoveel al?!) en in 2016 komen er nog meer bij! Mijn best gelezen blog dit jaar is de top 5 over Lanzarote met kinderen en op mijn blog over mijn Liebster Award-nominatie kreeg ik de meeste reacties.

Alleen die bezoekersaantallen hè, die mogen nog wel wat omhoog. Ik weet dat je je er als blogger niet op moet blindstaren, maar het is toch jammer. Dus neem de volgende keer dat je op mijn blog komt kijken gerust wat vrienden mee! 😉

Wat waren jouw mooiste reismomenten van 2015? Ik ben benieuwd!

Ook leuk om te lezen

Arlette 3 januari 2016 - 9:19 pm

Inderdaad een prachtige zonsondergang!

Marcella 28 december 2015 - 4:39 pm

Leuk overzicht met mooie momenten Annemarie! Ik heb geen vriendjes meegenomen, dus je bezoekersaantallen gaan nog niet onwijs omhoog. Wel zal ik je eens noemen in mijn blogs met reisinspiratie. Misschien levert het wat nieuwe lezers op! Ik blijf je in elk geval volgen. Je schrijft leuk en hebt een hoop leuke plekken ontdekt. Ik wil nu zeker naar oa Kroatië en Engeland! Ik wens je veel goeds voor 2016, maak er een te gek jaar van!

Annemarie 28 december 2015 - 6:24 pm

Leuk om te horen, dank je Marcella, en voor jou ook alle goeds in 2016! Ik zou het erg leuk vinden als je mijn blog een keer noemt in je reisinspiratie-blogs. 🙂

ivonne 27 december 2015 - 4:00 pm

Haha, alleen die openingszinnen al….
Ik ben ook zo’n gevalletje van al lang schrijven voor familie/vrienden en dat nu uitgewerkt hebben in een echt blog, leuk! E dan het krijgen van die lezers, het is een gekke wereld. Ik weet ook niet altijd precies waaraan het ligt dat het soms loopt en dan weer even minder qua bezoekersaantallen en ja, het is niet allesbepalend maar natuurlijk is het de kers op de taart toch? Het is leuker om op te treden voor een groter publiek en meer mensen te kunnen inspireren en enthousiasmeren. Lekker doorschrijven Annemarie!
Ik ben m.u.v. Praag nog nooit in oost Europa geweest, het lijkt me echt mooi als ik al die foto’s en verhalen bekijk. Maar ja, ik wil ook al jaren naar Canada terug, naar IJsland, Alaska, het westen van de USA, Noorwegen, Griekenland pfff.
Mijn mooiste reismomenten schreef ik al eerder op. Het was een goed reisjaar voor mij. Op naar 2016!

Annemarie 27 december 2015 - 5:18 pm

Ik blijf zeker doorschrijven, ik vind het veel te leuk! Oost-Europa – het kleine deel dat ik ervan gezien heb – is echt heel mooi, en relatief dichtbij. Dus misschien is het een keer iets voor een weekje weg? Ik ga jouw blog met je mooiste reismomenten ook lezen!

Plaats een reactie