Home Algemeen De wildlife tag

De wildlife tag

by Annemarie
wildlife neushoorn Zuid-Afrika

Bij blogger Marcella zag ik eerder deze week – op dierendag – een leuke blog voorbijkomen: de wildlife tag. Ook al ben ik te laat voor dierendag, ik besloot meteen om deze leuke tag (in aangepaste vorm) over te nemen. Ik heb op onze reizen naar onder meer Zuid-Afrika, Namibië, Costa Rica, Canada en Nieuw-Zeeland behoorlijk wat wilde dieren gezien. Ik ben dus mijn oude fotoalbums en fotoarchief ingedoken en er kwamen veel mooie herinneringen boven.

Nieuw-Zeeland

Tijdens onze meest recente reis door Nieuw-Zeeland hebben we met onze kinderen kiwi’s, pinguïns, albatrossen en zeehonden gezien. Oké, de kiwi’s hebben we niet echt in het wild gezien, maar in speciale donkere Kiwi Houses. De kans dat je ze in het wild tegenkomt is niet zo groot, aangezien het schuwe nachtdieren zijn. In het Abel Tasman Park hebben we veel zeehonden gezien, en ook een paar in de Doubtful Sound.

Zeehonden, Abel Tasman Park, Nieuw-Zeeland

Zonnende zeehonden in het Abel Tasman Park

Op de Otago Peninsula bij Dunedin zagen we jonge albatrossen in hun nest aan de kust bij het Royal Albatross Centre. Het is een van de weinige plekken ter wereld waar je albatrossen kan zien broeden en jonge albatrossen kan zien opgroeien tot ze uitvliegen. Op dezelfde plek zagen we aan het begin van de avond pinguïns aan land komen. Maar wat was het toen koud: met 4 graden boven nul en een snijdende wind recht in ons gezicht hielden we het pinguïn spotten ongeveer een kwartiertje vol. In die tijd hebben we een stuk of twintig pinguïns uit zee zien komen, het strand op. En hoe koud ook, van pinguïns word ik altijd vrolijk.

Costa Rica

In Costa Rica werden we in National Park Tortuguero ’s ochtends gewekt door het geluid van brulapen. We zagen tijdens een boottocht door dit park apen, leguanen en verschillende vogelsoorten en op het strand zagen we schildpadden eieren leggen. In National Park Manuel Antonio zagen we onder meer luiaards, leguanen en kapucijnaapjes. Mijn man zag hier een grote felgekleurde spin van wel heel erg dichtbij toen hij met zijn gezicht bijna door een web liep… In Cahuita aan de Caribische kust hing een luiaard aan het rieten dak van een restaurant waar wij zaten te eten. Ook bijzonder. 😉

Wildlife in Costa Rica

Wildlife in Canada

Tijdens onze camperreis door West-Canada hebben we ook veel wildlife gezien. Berggeiten, elanden, herten en groundhogs (een soort marmot) bijvoorbeeld. Wij stonden met onze camper een keer op een campground waar om de haverklap zo’n nieuwsgierige marmot opdook. Maar steeds als ik ‘m wilde aanwijzen aan mijn man dook het beest weg. Gelukkig heb ik ‘m wel een paar keer op de foto kunnen zetten.

Wildlife groundhog in Canada

Bij Vancouver Island deden we een walvistocht. Het was een beetje een drama, omdat ik bijna de hele tocht zeeziek was, maar we hebben walvissen gezien! Ik had stiekem gehoopt ook orka’s te spotten, want die komen daar ook veel voor. Maar helaas lieten die zich die dag niet zien.

Walvissen spotten bij Vancouver Island

En dan zitten er natuurlijk ook nog eens veel beren in Canada. Op elke campground hingen waarschuwingen: laat geen eten achter, daar komen beren op af. We hebben aardig wat beren gezien tijdens onze reis, maar gelukkig niet op de campgrounds of tijdens onze wandelingen. Maar dat kwam ook doordat we altijd heel hard kinderliedjes zongen tijdens het wandelen. Daar houden beren niet van.

Beren spotten in Canada

Beer langs de weg

Wales

Voor het spotten van wildlife hoef je heus niet altijd af te reizen naar een verre, exotische bestemming. In 2014 gingen we met onze kinderen dolfijnen spotten in Cardigan Bay in Wales. En met succes, we hebben er meerdere gezien die dag. Ook in Portugal zagen we ooit dolfijnen, tijdens een boottochtje in de baai van Setúbal.

Dolfijnen in Cardigan Bay

Dolfijnen in Cardigan Bay, Wales

Wildlife in Afrika

Ik ben vier keer in Afrika geweest, naar Kenia, Gambia, Zuid-Afrika, en een rondje zuidelijk Afrika door Zambia, Botswana en Namibië naar Kaapstad. Het is een bijzonder continent waar ik absoluut mijn kinderen een keer mee naar toe wil nemen. En ja, de Big Five (buffel, luipaard, olifant, neushoorn en leeuw) heb ik gezien. Check! 🙂

De eerste kennismaking met Afrika was in een ver verleden, volgens mij was het 1988. Ik ging toen met mijn moeder en zus naar Kenia, op familiebezoek bij een oom die daar toen woonde. We hebben daar veel wild gezien in het Amboseli National Park en Masai Mara National Park, zoals leeuwen, olifanten en een cheetah. Maar ook ‘gewoon’ giraffen langs de snelweg in de buurt van Nairobi.

Wildlife in Kenia, cheetah

In 2001 maakte ik met mijn man een rondreis door Zuid-Afrika, van Johannesburg naar Kaapstad. We gingen natuurlijk naar het Krugerpark, maar ook naar andere wildparken zoals het kleinere Hluhluwe-Imfolozipark. We hebben tijdens die reis zoveel wild gezien: impala’s, giraffen, zebra’s, krokodillen, apen, olifanten, neushoorns, leeuwen, hyena’s en zelfs een luipaard dat in een boom een impala aan het eten was. We konden de botten van die arme impala horen kraken… Voor de kust van Hermanus zagen we walvissen en in Simon’s Town vlakbij Kaapstad pinguïns. En dan heb ik nog niet eens alle dieren genoemd die we hebben gezien.

Wildlife in Zuid-Afrika

Een paar jaar later reisden we met een groepsreis door Zambia, Botswana, Namibië en Zuid-Afrika. Tijdens deze reis hebben we ook weer veel wildlife gespot, onder meer tijdens een spannende wandelsafari in de Okavango Delta, en in Chobe National Park in Botswana en National Park Etosha in Namibië. Ik schoot het ene fotorolletje na het andere vol, want dit was nog in het pre-digitale tijdperk. Ik herinner me nog goed dat we een groepje leeuwinnen zagen. Iedereen was stilletjes foto’s aan het maken. Ik ook, totdat mijn rolletje vol was en mijn camera automatisch al ratelend het rolletje terug ging spoelen… Wat een herrie! Geïrriteerde blikken alom, maar de leeuwinnen trokken zich er gelukkig niets van aan. Lang leve de digitale camera van tegenwoordig!

Olifant in Namibie, wildlife

Ik zal ook nooit vergeten dat er een keer een olifant vlakbij onze truck stond. Erg gaaf, want zo dichtbij hadden we ze nog niet gezien. Iedereen was druk aan het fotograferen, maar een van onze reisgenoten hield zijn camera ongebruikt op schoot. Toen ik hem vroeg of hij geen foto’s moest nemen, antwoordde hij ‘Neuh, ik heb al een foto van een olifant’.

wildlife seal Namibie

Een slapende zeeleeuw in Namibië, bij Cape Cross

Nog op mijn wildlife bucketlist:
Orka’s, stokstaartjes, koala’s, kangoeroes en tijgers.

En deze hoef ik niet meer van dichtbij te zien:
Spinnen: die ben ik in Thailand en Costa Rica veel te vaak tegengekomen, en in Namibië ben ik er in mijn slaap zelfs op eentje gaan liggen, en die was giftig
Schorpioenen: in Costa Rica kwam er eentje uit een van onze jassen gerend toen we die wilden aantrekken. En in Namibië zat er een onder onze tent, zagen we toen we de tent opruimden.
Kakkerlakken: in welk warm land kom je ze niet tegen? Wij hebben ze gehad op hotelkamers in Griekenland, Gambia en Thailand. Op het Thaise eiland Koh Chang zagen we er ’s ochtends eentje wegschieten in ons huisje. Toen we ’s avonds naar bed gingen stopten we de klamboe overal netjes in rondom het bed, kropen onder het laken en… GETVERDEMME, daar was de kakkerlak!! Ik ben nog nooit zo snel een onder klamboe uitgekomen (en de badkamer in gevlucht). De klamboe was overigens nog heel, gek genoeg. 😉

* De kwaliteit van sommige foto’s is wat minder, deze stammen nog uit het pre-digitale tijdperk!

Vind je het ook leuk om de Wildlife-tag over te nemen? Vergeet dan niet Marcella te noemen als de bedenker van deze tag! En een linkje naar mijn blog is natuurlijk ook leuk! 😉