Home Algemeen 8x eten op een bijzondere plek in het buitenland

8x eten op een bijzondere plek in het buitenland

by Annemarie
8x bijzonder eten in het buitenland

Op reis zie je niet alleen de meest fantastische dingen, je kunt soms ook eten op een bijzondere plek. Soms zo bijzonder dat je ze nooit meer vergeet. En dat heeft dan meestal niet eens met het eten op zich te maken, maar meer met de locatie of de omstandigheden. In deze blog deel ik mijn acht meest bijzondere ‘eetherinneringen’ in het buitenland.

1. Eten bij Gordon

Gordon Ramsay – wie kent ‘m niet – beschikt naast een indrukwekkende verzameling scheldwoorden ook over een grote verzameling restaurants over de hele wereld. Mijn man houdt van koken en wilde graag eens eten in een van Gordon’s restaurants. En dus gingen we op onze laatste dag in Hongkong lunchen bij Gordon Ramsay’s London House. Op de menukaart staat ‘British pub food’ dat echt supergoed smaakte. En dan dat uitzicht over de Victoria Harbour en de skyline van Hongkong. Je kan het slechter treffen! Helaas is het restaurant sinds 2020 gesloten.
Adres: London House, 66 Mody Road, East Tsim Sha Tsui, Kowloon

2. Eten tussen de watervallen

In mei 2014 ging ik onverwacht naar Kroatië. Naast een bezoek aan de Plitvicemeren gingen we ook naar het mooie dorpje Rastoke, niet ver er vandaan. Bij restaurant Petro in dat schilderachtige (maar echt) dorpje hadden we een heerlijke lunch op een prachtige plek, bij een watervalletje, met ook nog mooi weer. Ik had er de hele dag wel willen blijven.
Adres: Rastoke 29, 47240 Slunj
Restaurant Petro in Rastoke

3. Natafelen in de Okavango Delta

In 2004 gingen we in Botswana met een groep een paar dagen de Okavango Delta in. In traditionele mokoro’s (een soort kano’s) voeren we een stuk de delta in, en in de middle of nowhere zetten we een tentenkampje op. We deden een wandelsafari (heel verantwoord allemaal) en ’s avonds aten we binnen onze kring van tentjes. Heel bijzonder, met de duisternis en alle geluiden om ons heen. We zaten nog gezellig na te tafelen (maar dan zonder tafel, zeg maar) toen we een soort gekreun hoorden, niet al te ver weg. Volgens onze gidsen was het een leeuw. Er kwam een abrupt einde aan het gezellige natafelen, want we moesten voor onze veiligheid allemaal onze tentjes in. Superspannend en om nooit te vergeten!

Koken op houtvuur in de Okavango Delta, Botswana

4. Terrasweer in november in Praag

Begin november 2015 waren mijn man en ik op ‘love weekend’ (ja, pak maar even een teiltje) in Praag. We hadden het echt enorm getroffen met het weer, want de zon scheen en je kon zelfs op een terrasje zitten. Na twee dagen sightseeing sloten we ons weekend af op het terras van restaurant Kampa Park aan de oever van rivier de Moldau, met uitzicht op de beroemde Karelsbrug. Terrasweer in november + heerlijk eten + prachtig uitzicht = top!
Adres: restaurant Kampa Park, Na Kampě 8b, Prague 1
Uitzicht op de Karelsbrug, Praag

5. Eten bij een vulkaan

In Costa Rica, ook al lang geleden, zaten we op het terras van een restaurant in het toeristische plaatsje La Fortuna met uitzicht op de Arenal-vulkaan. De Red Snapper die we besteld hadden werd ‘live’ (maar natuurlijk niet levend hè!) bij onze tafel voor ons gebakken, terwijl we op de top van de vulkaan wat goud-oranje streepjes gloeiende lava zagen lopen. Een vrij bijzonder uitzicht (waarvan helaas geen foto).

6. Londense lucht

In augustus 2014 mocht ik voor mijn werk twee keer naar Londen. Overdag was ik aan het werk voor een superleuk internationaal project, ’s avonds ging ik uit eten met collega’s of ik deed in mijn eentje wat sightseeing. Op de laatste avond werd het project afgesloten met een etentje op de 32ste etage van een kantoorpand in Canary Wharf, met een geweldig uitzicht over Londen. De donkere dreigende lucht was ook niet verkeerd (voor de foto’s).
eten op bijzondere plekken in het buitenland

7. Invasie op je bord

In Gambia deden we een tweedaagse excursie het binnenland in. Met een boot voeren we over de Gambia-rivier naar de plaats JanJanbureh (voorheen Georgetown). We sliepen in een Afrikaanse hut zonder elektriciteit in Janjanbureh Camp. ’s Avonds aten we met een groep buiten aan een lange tafel, die werd verlicht met olielampjes. Klinkt best sfeervol hè, tot nu toe? Maar toen… kwam the invasion of the flying ants. Op het licht van de olielampjes kwamen een soort vliegende mieren af, maar dan een maatje groter dan je ze hier in Nederland ziet. Zodra ze tegen een hete lamp aan vlogen vielen hun vleugels eraf, op tafel. De niet-meer-vliegende mieren krioelden vrolijk over de tafel en onze borden. Het waren er zoveel dat het onmogelijk was om geen insecten in je eten te hebben. De meeste mensen deden nog een poging er omheen te eten, maar ik was er snel klaar mee. Bah.

8. Eten bij een kasteel

In 2015 waren we voor een dag (& een nacht) in Slovenië. Op aanraden van de eigenaar van ons hotel gingen we eten bij het kasteel van Bled. Het was zo’n avond dat alles klopte: het gezelschap (man en kinderen), de locatie (de binnenplaats van een kasteel), het weer, maar vooral het prachtige uitzicht over het meer van Bled met de bergen op de achtergrond. Topavond!
Adres: Bled Castle Restaurant, Grajska cesta 61, 4260 Bled
eten op een bijzondere plek in het buitenland

Wat is de meest bijzondere plek waar jij ooit gegeten hebt?

Ook leuk om te lezen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.